Slussen bussterminal: Synpkt. P-stn Slussen V. Snabbspår.
stadsbyggnadskontoret@ stockholm.se
Till Sth stadsbyggnadskontor+nämnd+Registraturen
Jag har följande invändningar mot den nuvarande planen för
Slussens bergrumsbussterminal.
Observera att flera av punkterna är enormt viktiga för att få
bättre kollektivtrafik med snabbare/bättre/mysigare bytesmöjligheter
och kraftigt utvecklad snabbspårstrafik med mysig utsikt över
vår vackra stad och dess fina vatten.
1)
Bussterminalens nutänkta läge gör att det blir mycket långt och
krångligt att byta från en förhoppningsvis blivande pendeltågstation
Slussen Väst (ca 200 m V om T-banestn Slussen) och bussarna.
Se mina tidigare mail till Stockholm stad/politikerna/SL om förslaget!
(Gångpassage med härlig Mälarutsikt mellan P-/T-stationerna.)
2)
Bussterminalens nutänkta läge gör det betydligt krångligare och mer
tidsödande att byta mellan T-bana och bussarna.
För närvarande är bytesmöjligheterna mellan T-banan och
bussar/Saltsjöbanan utmärkta (bortsett från glashinder)!
Bara nerför trappan i kortändan så är man efter ca 10 m till framme!
Man får intrycket att de ansvariga har försökt att förvilla bort de stora nackdelarna,
på Stockholms officiella sida har det stått: (kan väl inte vara sant!!?)
"det blir lättare att byta mellan tunnelbana, buss, Saltsjöbanan och båt.."
"lättare att byta mellan tunnelbana, Nacka-Värmdöbussarna, Saltsjöbanan och stadsbussar"
Dessutom tycks de ansvariga inte vilja berätta hur krångligt och tidsödande
det kommer att bli med alla (tre?) trapp-passager mellan T/buss
och tydligt i klartext ange avstånden+trappor nu och med senaste förslaget.
Jfr
3)
Kostnader - hur kan politikerna påstå att slutsumman av "Slussen-kalaset"
blir densamma om man inte bygger/spränger respektive bygger/spränger
en bergrumsbussterminal!
Berätta i så fall det magiska!
2+3)
Skälig moral är att förslag som helt eller delvis grundas på
osanningar/bluff/stora oklarheter ska placeras sist av alla förslag/
ej utföras.
(liksom att förslag som troligen grundas på mutor jfr t ex jättearenor
ej bör få utföras / rivas om de har påbörjats)
4)
Bergrumsbussterminalen försvårar snabba byten/val mellan
buss respektive (snabb)spårstrafik österut.
5)
Förslaget bergrumsbussterminal och hela nya Slussen bör absolut
ta med planering av kraftigt utökad snabbspårstrafik österut,
såväl i turtäthet som färdmål (Nacka-Värmdö) -
synnerligen viktigt för lokal/global miljö, trivsel, mysighet och att
vi använder vår tid bättre och nyttigare i ett (snabb)tåg än stressat
bakom en ratt.
6)
Det är mycket viktigt att minska bytes/på-/avstigningstiderna för bl a
bussar, T-banor och pendeltåg.
Det verkar tyvärr som att chefer/trafikplanerare/politiker varken har
klocka/tidtagarur eller måttband!
Det tar (sammanlagt) enormt lång tid (för alla i bussarna/tågen)
(och dessutom enorma, miljövidriga utsläpp) nu när
busschaufförer ska kontrollera/stämpla biljetter etc!
Låter man passagerna få kliva på direkt (stickprovkontroller eller nolltaxa)
på bussarna vid Slussen vinner man även att terminalen ej behöver bli
större /eller flyttas.
Vi kan ha kvar terminalen där den är, med mycket korta avstånd!
7)
"Jätteköpcentrumparadisgallerior" bör aldrig få huvudroll eller tvinga
oss vanliga människor till sämre kommunikationer / nedlagda butiker
i närförorter och landsbygd!
Mats Lundblad, Djursholm
(Civiling KTH Teknisk Fysik)
Hemsida
http://gada.se
=> se mitt förslag 100621
Slussen - nav för underbarutsikts snabbspårs- och båttrafik
http://hem.bredband.net/gammaldans/slussen100621.html
(senaste mail om Slussen 111128 kl 14.38.30:)
http://hem.bredband.net/gammaldans/111128matsl.slussen.html
http://hem.bredband.net/gammaldans/111212matsl.slussen.html
===
Mail 120227 kl 23.59.12
Från mats.lundblad@bredband.net
Till:
stadsbyggnadskontoret@stockholm.se
Kopia:
kommunstyrelsen@stockholm.se
/// = = = ///
Tillägg, efter att mailet har skickats:
Även byten mellan Nacka-Värmdö-bussarna och
blivande innerstadssnabbspårvagnar försämras,
och även gentemot båttrafik väster- och österut.