grl23bergodal

https://www.gronalund.com

230627 06h:

En allvarlig olycka har inträffat i berg- och dalbanan Jetline. Parken håller stängt tills vidare.

Med anledning av den tragiska olyckan i berg- och dalbanan Jetline

Frågor och svar

Här försöker vi svara på några av alla de frågor vi får. Vi uppdaterar texten när vi har mer information.

Till frågor och svar

Uppdatering 26 juni

En sådan här händelse berör många, och vi gör vårt bästa för att besvara alla som vill kontakta oss under de kommande dagarna. För er som drabbades av olyckan, eller som är anhörig till någon som drabbats och behöver stöd eller har specifika frågor om olyckan så har vi upprättat en Krislinje:

Tel: 010-708 9890

Öppettider: 
Måndag 10:00 - 16:00
Tisdag - Fredag 09:00 -16:00

Vänligen respektera att Krislinjen är till för de som behöver stöd.

Har du däremot frågor gällande återbetalning, biljetter och dylikt hänvisar vi till vår Kundtjänst:

Tel: 010-708 7000 eller maila till nojesbokningen@gronalund.com

När vi vet mer kommer vi att publicera information här på vår hemsida och i våra sociala kanaler.


Uppdatering 25 juni 2023

I dag hände det som inte får hända. En olycka i berg- och dalbanan Jetline ledde till att en person avled och flera skadades. Det är en sorgens dag på Gröna Lund och våra tankar går till de som drabbats och deras anhöriga.

Olyckan skedde strax efter klockan 11.30. Främre delen av tåget spårade delvis ur och tåget stannade mitt i banan på mellan sex och åtta meters höjd. Totalt 14 personer befann sig ombord. En sådan här olycka ska inte kunna hända, och vi kommer göra allt för att ta reda på hur det ändå kunde ske.

Gröna Lund kommer nu att hålla stängt i minst en vecka, för att vara tillgängliga för anhöriga och stötta våra medarbetare. Vi inleder en egen teknisk undersökning och bistår polisen i deras utredning. Vi kommer ta kontakt med de drabbade och deras anhöriga och göra det vi kan för att stötta dem. Samtidigt tar vi hand om de medarbetare som behöver stöd.  

Alla söndagens besökare och de som har bokat besök under den kommande veckan kommer automatiskt att få sina biljetter återbetalda.

Vi förstår att det finns många frågor och funderingar, och vi uppdaterar informationen löpande så snart vi vet mer.

Vi vet att många av er delar denna stora sorg, våra tankar går i första hand till de drabbade, deras anhöriga och till alla våra gäster och medarbetare.

Sorgen är tung.





===


230627 06h:

Frågor och svar

Här försöker vi svara på några av alla de frågor vi får. Vi uppdaterar texten när vi har mer information.

Uppdaterat 26 juni

Vad är det som har hänt?

En mycket allvarlig olycka skedde i berg- och dalbanan Jetline strax efter klockan 11.30 söndagen den 25 juni. Främre delen av tåget spårade delvis ur och tåget stannade ungefär mitt i banan på mellan sex och åtta meters höjd. Totalt 14 personer befann sig i tåget, varav en person har avlidit och flera är skadade.

Läs mer

Hur kunde det här hända? 

Det vet vi inte i dagsläget. En sådan här tragisk olycka ska inte kunna ske. Nu kommer vi göra allt vi kan för att ta reda på hur den ändå kunde inträffa och vi kommer bistå alla utredningar.

Läs mer

Hur många är drabbade och skadade?

Ombord på tåget fanns 14 personer. En person har avlidit och flera personer är skadade.

Läs mer

Vad gör Gröna Lund nu?

Gröna Lund håller stängt i minst en vecka (med start den 25 juni) för att vara tillgängliga för drabbade och anhöriga samt stötta våra medarbetare. Vi har inlett en egen teknisk undersökning för att gå till botten med hur olyckan kunde inträffa och bistår polisen och Statens haverikommission i deras utredningar. Vi jobbar på att komma i kontakt med de drabbade och deras anhöriga samt följer upp skadeläget. Samtidigt tar vi hand om våra medarbetare som behöver stöd.

Läs mer

Hur kommer er egen utredning gå till?

Exakt hur vår utredning kommer gå till får vi återkomma till. Men det är mycket viktigt att den här olyckan utreds grundligt så att vi får svar på vad som hände, hur det kunde hända och att vi säkerställer att något liknande aldrig ska kunna hända igen.

Läs mer

Har något liknande inträffat tidigare?

Nej, vi har inte haft någon allvarlig olycka på Gröna Lund sedan 1970-talet. Vi är förkrossade över det som har inträffat.

Läs mer

Har det funnits problem med Jetline tidigare?

Nej, inget som skulle kunna tyda på att något sådant här skulle kunna hända. Att en attraktion ibland stannar är inget ovanligt och betyder inte att det är något fel på attraktionen, utan betyder oftast att säkerhetssystemet aktiverats och fungerar som det ska. Våra tekniker går dagligen igenom varje attraktion innan den godkänns för öppning och vi skulle aldrig öppna en attraktion om vi inte var trygga med att den var säker. Jetline besiktigades också inför säsongsöppningen av en extern besiktningsingenjör och fick då ingen anmärkning.

Det som hände under söndagen, där främre delen av tåget delvis spårade ur, har aldrig hänt förut. Det ska inte kunna hända och vi vet i dag inte exakt varför det ändå hände. Nu kommer vi göra allt vi kan för att ta reda på hur den ändå kunde inträffa. Vi kommer också bistå polisens och Statens haverikommissions utredningar till fullo.

Läs mer

Fanns det några varningssignaler kring Jetline från besiktningar och kontroller?

Nej. När Jetline besiktigades av en oberoende besiktningsingenjör inför säsongen fick den inga anmärkningar och våra tekniker har inte heller noterat att något ska ha varit fel på attraktionen. Våra tekniker går varje dag igenom en attraktion innan den godkänns för öppning och vi skulle aldrig öppna en attraktion om vi inte var trygga med att den var säker.

Läs mer

Vart ska jag vända mig om jag har frågor eller behöver stöd?

För de som drabbades av olyckan eller anhöriga till någon som drabbats har vi upprättat en krislinje på telefon 010-708 98 90. Öppettider: Måndag 10.00 - 16.00, tisdag - fredag 09.00 -16.00. Dit kan drabbade och anhöriga ringa om man behöver stöd eller har specifika frågor om olyckan.

Region Stockholm har också upprättat krisstöd med anledning av olyckan där man kan ringa 1177 och trycka val 8.

Alla söndagens besökare och de som har bokat besök under den kommande veckan kommer automatiskt att få sina biljetter återbetalda. Frågor gällande återbetalning, biljetter och liknande hänvisar vi till vår kundtjänst på tfn 010-708 70 00 eller mejl till nojesbokningen@gronalund.com.

Läs mer

När öppnar Gröna Lund igen?

Gröna Lund kommer att hålla stängt i minst sju dagar med start den 25 juni. Detta för att vi ska kunna finnas tillgängliga för de drabbade, ta hand om våra medarbetare och bistå de pågående utredningarna. Men vi kan i dag inte svara på när Gröna Lund kommer att öppna.

Läs mer

Vad händer med de som har bokade biljetter för den kommande veckan?

Alla söndagens besökare och de som har bokat besök under den kommande veckan kommer automatiskt att få sina biljetter återbetalda.

Läs mer

Vad kommer hända med era bokade konserter på Grönan Live?

Alla konserter under vecka 26 är inställda. Det innebär att konserterna med Kaleo, Lucianoz och Sator är inställda. Vi kan i dagsläget inte ge något besked om huruvida de konserterna kommer flyttas till ett senare datum.

Läs mer

Jag har köpt ett Grönan Live-pass och ville gå på Kaleo, Lucianoz eller Sator. Jag vill ha kompensation, får jag pengarna tillbaka?

Om du ännu inte nyttjat ditt Grönan Live-pass för någon av dessa konserter kan då göra ett återköp. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig på tfn 010-708 70 00 eller mejl till nojesbokningen@gronalund.com.

Läs mer