Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av en utbyggd järnväg till Sälen.
Bakgrund
De åtgärder som föreslås för att Sverige ska nå de uppsatta målen i klimatarbetet är till stor del fokuserade på transportområdet. Det är inte så konstigt eftersom trafiken är en av de stora källorna till utsläpp av klimatpåverkande gaser. Flyget med sina stora utsläpp av vattenånga på höga höjder omnämns ibland, men i huvudsak är det koldioxiden som diskuteras.
Den enskilde vill i de flesta fall göra rätt och minimera sina utsläpp så mycket som möjligt. När skattesystemet nu sakta förändras så att det ger den enskilde incitament att även ur rent ekonomiska aspekter göra klimatsmarta val kommer självfallet trycket på att det också skall vara möjligt att göra dessa klimatsmarta val att öka. Därför är det viktigt att den nationella infrastrukturen anpassas på ett sådant sätt att det går att göra de klimatsmarta valen.
Tidigare behandling
Förslag liknande det i denna motion har tidigare avslagits av riksdagen ett flertal gånger, senast i trafikutskottets betänkande 2011/12:TU1, men eftersom detta är en av de mest potenta möjligheterna att med en relativt liten insats åstadkomma stora förändringar i medborgarnas resvanor, vidhåller jag mitt förslag och avser återkomma i frågan till dess regeringen beslutar följa förslaget.
Orsaker till förslaget
I Sälen finns troligen drygt 90 000 bäddar för fjällturism och ytterligare 20 000 bäddar är planerade att byggas inom de närmaste tre åren. Alla bäddar byter inte gäst varje helg men när trycket är som högst så byter över 50 000 bäddar gäst varje helg.
Hur många av dessa semesterfirare kör trafiksäkert efter en vecka i backen? Det är inte enbart vägens fel att trafikolyckor är vanliga i det trafikkaos som uppstår när bytena sker. Förarna är trötta, lyckliga, kanske nästan snöblinda, de har ont om tid och blir ännu tröttare, kanske är det mer än 500 kilometer som ska avverkas bakom ratten.
Inget annat samhälle i Sverige med den storleksordningen på trafiken saknar järnväg. Att väldigt få bor permanent i Sälen men nästan alla ändå besökt Sälen någon gång gör det till en väldigt speciell plats. Med tanke på hur många personer som årligen besöker Sälenområdet skulle kanske Sälens järnvägsstation, om den byggdes, kunna vara en av de tio största i landet, räknat i antal årsresenärer. Men då krävs naturligtvis ett genomtänkt utbud där tågresa kombineras med en väl utbyggd lokal kollektivtrafik samt en lokal biluthyrning av mycket hög kvalitet.
Detta kan tyckas vara en motion som inte hör hemma i riksdagen eftersom den berör en lokal fråga i Malung-Sälens kommun – men så är det inte. Biltrafiken till Sälen är så omfattande att det är en nationell angelägenhet både sett ur ett klimatperspektiv och ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Stugbytena är inte helt styrda till fasta dagar men i huvudsak sker bytena under helger, vilket gör att trafiken är mycket koncentrerad till vissa dagar och tider. Detta passar extra väl för tågtrafiken som annars har låg beläggning under helger. Krockarna på banorna med den tunga godstrafiken blir också på så vis ett något mindre problem, även om det alltid är ett problem eftersom spårkapaciteten i Sverige är underdimensionerad.
En destination som skulle kunna generera så mycket trafik som en tänkt järnvägsstation i Sälen har potential att göra måste hanteras ur ett nationellt perspektiv. Visst skiljer sig Sälen från Åre på många sätt, en station i Sälen kan inte på samma sätt ge närhet till backarna som i Åre, men underlaget för lokala transportlösningar är mångdubbelt större.
Jag tar inte ställning i den inflammerade frågan om en tågförbindelse till Sälen ska lösas via en elektrifiering och återuppbyggnad av den tidigare rivna delen av Västerdalsbanan eller om trafiken skall ledas via en utbyggnad från Mora. Det är en fråga som måste utredas snabbt.
Avsaknaden av järnvägsförbindelser till Sälen innebär inte bara onödiga trafikolyckor med lidande och död utan även ett helt onödigt bidrag till klimatpåverkande utsläpp samt att vårt gemensamma vägkapital förslits i onödan. Särskilt på sträckor där resemönstren är tydliga och koncentrerade till vissa tidpunkter tenderar konflikter och slitage att vara stort. Samtidigt är det på sådana sträckor som järnvägen har bäst förutsättningar att vara ett attraktivt alternativ.
Mot bakgrund av detta bör riksdagen ge regeringen till känna som sin mening vad som i motionen anförs om behovet av en snabb lösning för en järnvägsförbindelse till Sälen.
Stockholm den 2 oktober 2012
Jan Lindholm (MP)