Mats Lundblads beskrivning: Väva Vadmal +not
abcnot Jfr: AF Väva AF uppvisn acla Rönneberga
runeberg.org.vava
http://runeberg.org/folkdans/besk/0281.html
Väva vadmal (under viss bearbetning / 150207)
UTGANGSSTÄLLNING:
Kavaljerer och damer på var sin, mot fronten vinkelrät linje, vända mot varandra,
ungefär fyra stegs avstånd mellan linjerna.
Kavaljerslinjen till höger och damlinjen till vänster från fronten sett.
Parens ordningsföljd anges med bortersta paret som nr 1,
det närmast fronten stående paret som nr 8. Paret nr 1 är springpar.
FATTNINGAR: Beskrives nedan under varje tur.
Då ej annat föreskrives ledig hand i sidan.
STEG: Springsteg med början på vänster fot, där ej annat föreskrives,
samt östgötasteg.
TUR 1
Omedelbart efter anslaget fattar de dansande linjevis varandras händer
och springer med noga iakttagande av rättningen tre små steg fram mot
varandra (1) och stannar med markering på höger fot (2), »slår tillsammans»,
varefter alla, med undantag av springparet,
linjevis med tre små springsteg dansar baklänges till sina platser (3-4).
Medan linjerna springer bakåt tar springparets kavaljer och dam öppen fattning nr 1
och springer med sex steg mellan linjerna fram mot fronten (3-4),
där de omedelbart vänder, kavaljeren medsols och damen motsols,
kavaljeren med sin vänstra hand fattande damens högra.
I denna ställning stannar springparet två takter på stället med ryggen mot fronten,
medan de båda linjerna som nyss beskrivits »slår tillsammans» (5-6).
Då linjerna därefter, såsom nyss beskrivits, ånyo springer bakåt,
dansar springparet mellan linjerna med sex steg bort från fronten (7-8),
och vänder kavaljer motsols och dam medsols, samt fattar öppen fattning nr 1,
och paret stannar sedan i denna ställning i två takter,
medan linjerna ånyo slår tillsammans (9-10).
Linjerna springer nu åter baklänges ifrån varandra och alla släpper varandras händer
samt iakttar rättning och sätter händerna i sidorna,
medan springparet dansar sex korta springsteg mellan linjerna fram mot fronten (11-12).
Komna ungefär halvvägs fattar så springparets kavaljer och dam höger armkrok
och omdansar på stället fyra takter (13-16), varvid tillses att vid omdansningens slut
kavaljeren är vänd i riktning mot fronten och damen i riktning från fronten.
Springparets kavaljer springer så med markering på första steget mot dam nr 8,
vilken med samtidig markering sträcker sin vänstra arm mot honom,
båda fattar vänster armkrok och omdansar ett varv på stället (1-2),
varefter dam nr 8 intar sin plats i linjen och kavaljeren springer mot
mitten och möter samt omdansar med egen dam, men utan markering i
höger armkrok, ett varv (3-4).
Springparets dam har på samma sätt som nyss beskrivits för kavaljeren
omdansat i vänster armkrok med kavaljer nr 2 (1-2),
vilken därefter intar sin plats i linjen,
medan damen springer mot sin egen kavaljer mitt mellan linjerna och
med honom omdansar i höger armkrok (3-4).
På samma sätt fortsätter nu springparets kavaljer och dam att omdansa
med linjernas damer och kavaljerer i vänster armkrok och med varandra i höger armkrok, tills samtliga i linjerna omdansat med springparet (5-16, 1-10),
springparets kavaljer och dam omdansar därefter med varandra i höger armkrok till reprisens slut,
varvid de drar sig bort och i riktning mot kavaljer nr 2 (11-16).
Springparet tar där portfattning och kavaljerlinjens samtliga kavaljerer sätter
sig ned på första taktdelen, vilande på högra fotens häl (nigsittande),
kroppen rakt upp, och klappar sedan med tolv slag i händerna, medan
sprfngparet, kavaljeren bakom och damen framför kavaljererna springer
fram mot fronten (1-4). På fjärde taktens sista taktdel, då porten har
passerat kavaljererna, reser de sig på en gång och sätter händerna i
sidorna, varefter damerna på femte taktens första taktdel sätter sig ned
på hälarna och därefter klappar tolv slag i händerna, medan
springparet, fortfarande i portfattning, och kavaljeren bakom samt damen
framför damlinjen springer bort från fronten (5-8). På åttonde taktens
sista taktdel, då porten skall ha hunnit passera damerna, reser sig dessa
på en gång och sätter händerna i sidorna, och springparet fortsätter nu,
under vanlig öppen fattning nr l, fram mellan linjerna mot fronten, där
kavaljeren släpper damens hand och under vridning motsols och dam
under vridning medsols ställer sig bredvid respektive kavaljer nr 8 och
dam nr 8, varvid samtliga linjevis fattar varandras händer (9-12).
Linjerna springer nu som i turens början beskrivits tre små steg fram mot
varandra och gör halt (13-14) samt stannar där reprisen ut,, varvid
udda kavaljer fattar med vänster hand egen dams högra hand och
vänder sig från fronten, samt jämn kavaljer fattar med höger egen dams
vänstra hand och vänder sig mot fronten, ledig hand i sidan (15-16).
TUR 2
Alla udda paren bildar port och springer med markering på första steget
och med början på yttre foten tre små steg bort från fronten, samtidigt
som alla jämna paren med markering på första steget och med början
på yttre foten med tre små steg dansar igenom de av de udda paren
bildade portarna fram mot fronten (1). De jämna paren bildar nu port och
fortsätter med markering och tre små springsteg mot fronten, under det
att de udda paren på samma sätt dansar igenom portarna från fronten (2).
Så fortsätter nu turen med att paren ömsevis bildar port och
ömsevis dansar igenom, varvid iakttages, att då ett par under dansen
kommit framdansande igenom porten närmast fronten, paret under en takts
vila på stället vänder helt om, kavaljeren .medsols och damen
motsols, och byter hand, varefter paret på följande takt bildar port och
springer bort från fronten. På samma sätt skall varje par, som under
dansen bildar port längst bort från fronten, under en takts vila på stället
vända helt om, kavaljeren mot- och damen medsols, och byta hand
samt på följande takt dansa fram mot fronten under den port som
nästföljande par bildar o. s. v. Varje port och varje genomgång av en port
skall verkställas på en takt och skall samtliga par, sedan de passerat och
vänt vid de båda flyglarna, på sexton takter vara åter på sina platser
(3-8, 9-16).
TUR 3
Denna tur följer omedelbart och utan något som helst uppehåll på
föregående tur. Så snart paren i tur 2 återkommit till sina platser, tar
samtliga par sluten fattning nr 4, Alla udda par dansar nu med springsteg och
med markering på första steget, sex små steg snett bakåt åt höger något
bort från fronten, samtidigt som de jämna kavaljererna, skjutande sina
damer framför sig, springer sex små steg framåt åt vänster något fram
mot fronten (1-2). De udda kavaljererna springer därefter, skjutande
sina damer framför sig, sex steg in i luckorna mellan de båda närmast
kommande jämna paren, snett framåt åt höger samtidigt som de jämna
kavaljererna, dragande sina damer med sig, springer sex steg in i
luckorna mellan de båda närmast kommande udda paren, snett bakåt åt*
vänster (3-4). Så fortsattes dansen varvid kavaljererna ömsevis springer
baklänges, dragande sina damer med sig, och ömsevis springer framlänges,
skjutande sina damer framför (1-16, 1-16, 1-6), på vilken tid samtliga
par skall ha återkommit till sina platser. Härvid måste dock iakttagas,
att då en kavaljer under baklängesspringningen åt vänster dragit sin
dam med sig till platsen närmast fronten, detta par stannar över två
takter till höger om mittlinjen från fronten sett, varefter samma
kavaljer på nästa takt skjuter sin dam framför sig in i närmaste lucka åt
höger. På samma sätt skall en kavaljer som under framlängesspringningen
åt höger skjutit sin dam framför sig till platsen längst bort från fronten,
med sin dam stanna över två takter, till vänster om mittlinjen från
fronten sett, samt därefter på nästa takt dra sin dam med sig in i närmaste
lucka åt vänster.
Under de två första takterna rör sig samtliga åtta par, fyra åt värdera hållet,
under de därpå följande två takterna rör sig också alla åtta paren, fyra åt vardera hållet.
Under de därpå följande två takterna rör sig däremot endast sex par,
tre åt vardera hållet, under det att de båda flygelparen står stilla.
Under de två följande takterna rör sig ånyo samtliga par o. s. v.
När de sex mellersta paren efter att ha passerat de båda flyglarna återkommit till sina platser,
springer de över dessa ut i jämnbredd med de båda stillastående flygelparen,
varefter samtliga par intager sina platser vid turens början.
Kavaljeren släpper nu med vänster hand sin dams högra hand och
damen sträcker sin lediga högra hand under fattningen med egen kavaljer och
fattar med denna den närmast till vänster stående kavaljerens lediga vänstra hand.
Damen nr 2 sätter sin lediga högra hand i sidan, och kavaljeren nr 1 sin lediga
vänstra hand i sidan och alla inväntar så reprisens slut (7-8).
TUR 4
Alla höjer på första taktdelen sina händer till en valvbåge vilken dam
nr 2 dansar igenom fram emot fronten följd i sladdfattning av egen
kavaljer, denne av dam nr 3 o. s. v. När dam nr 2 kommit igenom
valvbågen viker hon av samt drager sladden motsols mot egen plats (9-16).
På första taktens första taktdel vänder sig andra paret först rygg mot
rygg och därefter, fortfarande under sladdfattning och vridande sig,
kavaljer motsols och dam medsols runt, så att de efter vridningen och
på den plats de intogo vid turens början kommer att vända sig mot
varandra. Under vridningen föres damens vänstra och kavaljerens högra
hand över huvudet och förbliva sedan i den upplyfta ställningen (1-2).
Damen nr 3 kommer nu fram i den port, som bildats av paret nr 2, och
dröjer där, tills hennes kavaljer är omedelbart bakom hennes rygg, och
båda vrider sig på första taktdelen av takt 3 på samma sätt som
beskrivits för par nr 2, tills de kommer att stå vända mot varandra och
bredvid paret nr 2 (3-4). Dam nr 4 kommer så fram i valvbågsmynningen
och inväntar där sin kavaljer, varefter paret nr 4 intager sin plats
bredvid paret nr 3, på samma sätt som beskrivits för par nr 3 (5-6). Paren
nr 5, 6, 7, 8 och 1 gör därefter liknande vändningar och intager sina
platser vid turens början, varefter samtliga på en gång för ett
ögonblick sänker sina händer (7-16).
Obs. Under vridningarna och händernas förande över huvudet måste kavaljeren
hålla sin dams händer mycket löst för att undvika att vrida händerna ur led.
TUR 5
Dam nr 2 drar, som beskrivits i första delen av tur 4, sladden genom
valvbågen samt motsols mot egen plats, men fortsätter sedan att dra
runt motsols mot fronten och åter mot egen plats o. s. v. När kavaljer nr
8 kommit ut ur valvbågen drager sig kavaljer nr 1 med sin dam in mot
mitten, men fortfarande med sin vänstra sida vänd mot fronten, och
sladden lindar sig nu runt kavaljer nr 1, varvid dock iakttages, att
sladden ej får åtdragas hårt. Då dam nr 2 på tjugofjärde takten hunnit till
fronten, stannar paret nr 2 med ryggen mot fronten och bildar där port.
Kavaljer nr 1 drar nu sladden ut genom denna port och viker av medsols
samt fortsätter i en stor båge tills hela spiralen blivit upplindad, då
kavaljer nr 1 fattar med sin lediga vänstra hand damen nr 2 :s lediga högra
hand och alla bildar stor ring, som rör sig medsols (1-16, 1-16, 1-8).
TUR 6
Samtliga kavaljerer fattar samt omdansar med egen dam i höger
armkrok två varv medsols (9-12), kavaljererna släpper därefter sina damer
samt fattar nästkommande dam i riktning motsols och omdansar med
henne två varv motsols i vänster armkrok (13-16), byter så dam och
omdansar i höger armkrok o. s. v. tills kavaljererna omdansat med samtliga
damer och återkommit till egen dam (9-16, 1-16, 1-8), då paren först
dansar två varv höger armkrok (9-12) och därefter med sluten fattning
nr 4 omdansar med ötgötasteg (13-16).
Kavaljerernas rörelseriktning i ringen mellan armkrokarna i denna tur är
motsols och damernas medsols.
UPPLYSNINGAR OM DANSEN
Bland alla våra gamla folkdanser och lekar torde ingen vara mera känd
och utbredd inom vårt land än »VÄVA VADMAL». Var denna dans
ursprungligen uppkommit torde vara svårt att numera avgöra, men då
den tillkommit för att symbolisera en urgammal svensk hemslöjd,
vadmalsvävningen, har den så småningom blivit en omtyckt lek av såväl
gammal som ung och särskilt vid julgillena har den lekts i de flesta av
våra landskap. Folkdansarna har tagit upp leken bland sina danser och
har ordnat de olika turerna, som i olika landsändar utförts på olika sätt
och i olika inbördes ordning, så att dansen skulle få en bestämd
karaktär och de olika turerna lätt flyter ihop med varandra.
Konstnären Wallander (1821-1888) återger en bild av dansen i sin
vackra tavla »Väva vadmal, danslek i Delsbo», signerad 1875, av vilken
framgår att dansen redan tidigare varit en av bygdeungdomen i Delsbo
mycket omtyckt danslek. Om dansen uppstått i Delsbo är inte lätt att
ta reda på nu, men den verkar något tam för dellbornas friska och
livliga lynne. Polskan efter vilken den dansas tyder icke på någon
hälsingemelodi, snarare en melodi från Östergötland eller Skåne.
Dansen finns beskriven i Arvidssons arbete »Svenska Fornsånger»,
utgiven år 1842, del 3 sid. 196, där text, melodi och beskrivning finns.
Dansen kan utföras av hur många jämna antal par som helst, men de
olika turerna går bäst ihop med musiken, om de utförs av åtta par,
varför beskrivningen kommit att hänföra sig till nämnda antal par.
Vi vill dock påpeka, att om dansen utförs av flera eller färre par,
bör varje tur börja på ny repris i musiken.
TUR / TAKT:
Minnesregel: Udda bågar och backar (snett) från fronten.
Par 1 var bortersta paret, men står före bågandet närmast fronten.
TUR 1 (repris 1-4) (ab ab ab ab)
1-12 Sammanslagningar (3 st), springparet fram och åter (och till mitten)
13-16 Springparet höger armkrok.
1-16, 1-16 Armkrok med övriga (mot D8 resp K2 etc 7x4 takter + bort från front 4 takter)
1- 8 Springparet över kavaljer- och damlinjerna.
9-12 Springparet mellan linjerna (upp mot fronten)
13-16 Sammanslagning (udda paren vänder sig från fronten, jämna mot fronten) invänta
TUR 2 (repris 5) (ab)
1-16 Udda par portar, jämna par igenom (växelvis, tillbaka till plats, vila en takt vid ändar)
(Par 1 upp ned upp ned upp ned upp vänd ned upp ned upp ned upp ned plats
TUR 3 (repris 6-7 -halva8) (ab ab a)
1-16, 1-16, 1- 8 Skjutningar, ettan bakåt snett från front, tvåan framåt snett mot front (etc)
TUR 4 (repris halva8 -9-10 -halva11) (bab aba)
9-16, 1-16 Tunnelgång (D2 drar sladden) 8 takter sladd ut o t plats, 8x2 takter parvis uppvändning
1-16, 1-8 Tunnelgång (D2 drar sladden) upprepas (ej i UR)
TUR 5 (halva11+12 = bilda spiral 13=linda av) (bab ab)
9-16, 1-16 Bilda spiral
1-16 Linda av spiral till stor ring medsols.
TUR 6 (repris 14+15 +halva 16) (ab ab a)
1-16, 1-16 Höger armkrok, vänster armkrok egen+övriga 7
1-8 Med egen: Höger armkrok + omdansning östgötasteg.
Antal omgångar (ab): UR = 14x AF = 15,5x
Jfr: AF Väva acla Rönneberga
youtube SkFdl Väva (musikrepriser annorlunda) => tider
Skansens spelmän musik antal takter i första o andra repris:
obs Skansen har en annan melodivariant!
0.08: 4+8+4+8 +4+8+4+8 +8+8+4+8 +4+8+4+8
+4+8+4+8 2.39(29s): 4+8+4+8 3.08(29s): 4+8+4+8
3.37(34s): 4+8+8+8 4.11(39s): 8+8+8+8 4.50: 8+8 5.09 slut
4st 4 1st 8 10 st 4 4 st 8 takter/första reprisen
totalt 19x16 - 14x4 takter = 15,5x16 takter. (?) suck..
0.08 start sammanslagning 12 17
0.30 armkrok i mitt
0.32 37 42 47 52 57 62 armkrok med övriga
1.11
1.17 dam
1.21 fram
1.26 sammanslag
1.31 portar/kryp
1.49 avvakta
1.55 backar (par 1 4 ggr i bakre vändläge, o sen väntar vid främre)
2.17 par 1 backar igen nu tillbakaväg
2.39 sladd nr 1 genom
2.48 upp
3.08 sladd nr 2 dito
3.18 upp igen
3.37 sladd nr 3 nu ut tv
4.02 ut th
4.16 cirkeln sluts
4.21 armkrok
5.00 armkrok med egen igen
5.05 östgöta
5.09 slut
TUR / TAKT: före tillägg:
TUR 1 (repris 1-4) (abababab)
1-12 Sammanslagning, springparet fram och åter.
13-16 Springparet höger armkrok.
1-16, 1-16 Armkrok med övriga.
1- 8 Springparet över kavaljer- och damlinjerna.
9-12 Springparet mellan linjerna.
13-16 Sammanslagning.
TUR 2 (repris 5) (ab)
1-16 Ettan port, tvåan igenom. (etc)
TUR 3 (repris 6-7 -halva8) (ababa)
1-16, 1-16, 1- 8 Skjutningar, ettan bakåt, tvåan framåt. (etc)
TUR 4 (repris halva8 -9) (bab)
9-16, 1-16 Tunnelgång.
TUR 5 (repris 9-10- halva11) (ababa)
1-16, 1-16 Lindar på och lindar av spiralen.
1-8 Stor ring medsols.
TUR 6 (repris halva11 -12-13) (babab)
9-16, 1-16, 1-12 Höger armkrok, vänster armkrok o. s. v.
13-16 Omdansning östgötasteg.