https://sv.wikipedia.org/wiki/SL_Access (220926)
SL Access
SL Access är sedan 2010 och fram till 2023 ett biljettsystem för Storstockholms Lokaltrafik. Systemet använder sig av elektroniska biljetter som laddas på kontaktlösa kort. Korten kan avläsas på några centimeters avstånd och kan på så vis ligga kvar i till exempel plånboken. Varje kort har ett unikt nummer[1] och kan därför spärras om man skulle ha tappat bort sitt kort.
Systemet består av resenärernas och operatörernas smarta kort, en så kallad frontoffice-utrustning som kommunicerar med korten samt ett centralsystem. Det finns fem olika typer av frontoffice-utrustning som används till SL Access:
Olika typer av händelser som sker mellan korten och frontoffice-utrustningen som till exempel försäljning, återköp och validering utgör så kallade transaktioner som kommuniceras till centralsystemet. Där lagras all transaktionsdata i stora databaser för en tid. Transaktionsdata används främst för att skapa fakturor som skickas till ombud och andra aktörer som säljer biljetter. Transaktionsdata används även för redovisning.
1 september 2008 började de första resenärerna att använda sig av SL Access-kortet. Först ut var SL:s säsongsbiljett för de som köpte kortet via Internet. 15 november 2008 utökades försäljningen till 30-dagarsbiljetter och inköpsställena utökades till SL Center. 1 maj 2009 togs försäljningsautomater vid tunnelbane- och pendeltågsstationer i bruk och samtliga periodbiljetter kunde laddas på SL Access-kort. Under 2009 startade försäljning också i spärrkioskerna i pendeltågstrafiken och under våren 2010 rullades systemet ut till SL:s försäljningsombud och tunnelbanans spärrkiosker. Från och med 16 april 2010 har SL Access ersatt alla typer av biljetter som tidigare fanns på magnetkorten, med undantag från 1- och 3-dygnskorten och UL/SL-korten.
Reskassa
Förutom periodbiljetter (från 1 dygn till årsbiljett) kan ett SL Access-kort även laddas med reskassa. Det är pengar som fylls på kortet via ombud, SL Center, spärrexpeditörer, SL Access-automat eller online. Kortet kan laddas med valfritt belopp mellan 100 och 1 000 kronor och ett kort kan maximalt ha 1 500 kronor på sig. Pengarna ligger alltid kvar på kortet efter en påladdning. Ska pengar tas ut från kortet går detta att göra på SL Center och då måste hela summan tas ut.
För att använda reskassa behöver resenären ange vilken priskategori kortet ska vara inställt på. Detta görs vid första påladdningen och kan även justeras i efterhand efter behov. Priskategorin är antingen rabatterat pris, om den resande är mellan 7 och 19 år eller över 65 år, samt helt pris om den resande är över 20 men under 65 år. Rabatterat pris gäller även om det finns sjukintyg från Försäkringskassan eller om resenären studerar minst 75%[2].
Ska resenären resa på en annan priskategori än vad kortet är inställt på så görs en tillfällig biljett av SL-personal. SL-personal kan också ändra priskategorin permanent (tills den ändras nästa gång). Det går även att skapa en gruppresa om fler än en person vill åka på reskassan.
När SL Access-kortet har valideras första gången så är biljetten som skapas giltig i 75 minuter. Detta betyder att kortet kan valideras hur många gånger som helst inom tidsramen utan att mer pengar dras.
Teknik
Systemet är inköpt från Vix Technology (Engelska wikipedia), samma leverantör som skapat biljettsystemen i bland annat Göteborg, Hongkong och Washington, D.C.[3].
ERG står bakom Octopus card (Engelska wikipedia), ett smart kort som 1994 utvecklades för Hongkongs metro.
Korten använder 4 kilobyte MIFARE Classic RFID taggar.
Referenser
Externa länkar
https://sl.se/aktuellt/nyheter/snart-gar-det-inte-langre-att-kopa-biljett-till-access-kort/
Från slutet av september kommer det inte längre gå att köpa biljetter i SL:s biljettautomater. Det beror på att SL Access-systemet håller på att ersättas. Du kan resa med Access-kort fram till mars 2023 och ända fram till dess kommer du också kunna ladda på reskassa i biljettautomat.
Övergången från SL:s gamla Access-system till ett nytt biljettsystem pågår för fullt. Möjligheten att köpa biljett till de gamla Access-korten togs bort i butiker och spärrkiosker redan i maj.
Nu är det fler köpställen som delvis stänger:
Det innebär att det snart inte längre kommer vara möjligt på något sätt att köpa periodbiljett till ett Access-kort.
I spärrkiosker och i biljettautomater går det att ladda reskassa på Access-korten med så lite som 1 krona ända fram till sista mars 2023. Det kan du också göra i webb-butiken här på sl.se ett tag till, åtminstone fram till årsskiftet. På så sätt kan du som har kvar pengar på sitt Access-kort, men inte nog för en enkelbiljett, ladda på mellanskillnaden för att resa slut på kortet.
På sidan Så tömmer du kortet kan du läsa mer om hur du gör så att det blir 0 kronor kvar på ditt Access-kort. Känn ingen stress om du inte kan resa upp pengarna, du kommer kunna få tillbaka pengarna på kortet under flera år framöver.
Från slutet av september sänks beloppet som du kan ladda Access-kortet med till 100 kronor åt gången.
https://sl.se/biljetter/sa-koper-du-biljetten/sl-access-kortet/pengar-kvar/sa-tommer-du-kortet/
Access-systemet fasas ut successivt och du bör därför gå över till det nya biljettsystemet så snart du kan. I det nya biljettsystemet finns det inte någon reskassa, utan motsvarigheten är att man köper en eller flera enkelbiljetter.
Innan du går över till det nya biljettsystemet kan du såklart resa upp din reskassa. Här tipsar vi om hur gör det på enklast sätt.
Till och med mars 2023 kan du resa upp pengarna på ditt Access-kort.
För att inte ha ett otillräckligt belopp kvar på Access-kortet kan du fylla på med en summa som gör att den totala summan precis motsvarar ett antal enkelbiljetter.
När du fyller på reskassa kan du välja ett belopp mellan 1 och 1 000 kronor. Att välja ett jämnt belopp gör sällan så att totalsumman motsvarar ett exakt antal enkelbiljetter, så det är bra att räkna ut vilket belopp du ska fylla på med för att kunna resa upp reskassan till den sista kronan.
Du kan fylla på reskassan på några olika ställen. Läs mer på sidan Var kan fylla på reskassa?
Möjligheten att fylla på reskassa begränsas framöver i takt med att Access-systemet fasas ut. På den här sidan hittar du information om var du kan fylla på reskassa i nuläget.
När du fyller på reskassa kan du välja ett belopp mellan 1 och 1 000 kronor. Att välja ett jämnt belopp gör sällan så att totalsumman motsvarar ett exakt antal enkelbiljetter, så det är bra att räkna ut vilket belopp du ska fylla på med för att kunna resa upp reskassan till den sista kronan. Läs mer på sidan Så tömmer du kortet.
I spärrkioskerna på tunnelbane- och pendeltågsstationer kan du fortsatt ladda på reskassa på ditt Access-kort.
I webbutiken här på sl.se kan du fylla på valfritt belopp till reskassan.
En del biljettautomater har stängs av, men det finns fortfarande en hel del som fortfarande är i bruk. På automater som fortfarande fungerar så går det att fylla på reskassa.
https://sl.se/privat/biljetter/kop-biljett
https://sl.se/biljetter/sortiment-och-regler
https://sl.se/biljetter/sortiment-och-regler/aterkop-av-sl-biljetter
Det här gäller om du vill lämna tillbaka en biljett du inte har behov av, eller om du vill byta till en biljett med längre giltighet eller mellan olika priskategorier.
Byten och återköp kan du göra på SL Kundtjänsts butiker. På pendeltågsstationer med bemannad spärrexpedition kan du göra återköp av biljetter. Det är ett fåtal pendeltågsstationer som inte har bemannade spärrexpeditioner – vilka det är kan du läsa om på sidan Biljett över disk.
Särskilda villkor gäller om du vill lämna tillbaka en biljett som redan börjat gälla.
Årsbiljett prenumeration kan SL aldrig återköpa, oavsett om du börjat använda biljetten eller inte.
Du måste alltid visa legitimation vid återköp. Har du betalat biljetten med bankkort sätts återköpsbeloppet in på ditt kort. Har du betalat din biljett kontant kan du få kontanter tillbaka vid ett återköp. Du måste då kunna visa upp ditt kassakvitto från köptillfället.
Vi har två kundtjänstcenter som båda ligger i anslutning till Centralen-området – se sidan Hjälp på plats för information om var de ligger och när de har öppet. Kundtjänstcentren kallas SL Kundtjänst-butiker och där kan du få hjälp med alla typer av återköp som är tillåtna enligt SL:s köpvillkor. Om du köpt biljetten i SL-appen (antingen som appbiljett eller till ett SL-kort) rekommenderar vi dig dock att höra av dig till vår kundtjänst via e-post, chatt eller telefon i stället för att besöka en SL Kundtjänst-butik (läs mer nedan).
Om du köpt biljetten i SL-appen (antingen som appbiljett eller till ett SL-kort) så behöver du kontakta vår kundtjänst, eftersom biljetter köpta i SL-appen inte kan återköpas på pendeltågsstationerna. Du kan inte få snabbare handläggning i en SL Kundtjänst-butik, så därför rekommenderar vi dig att höra av dig till vår kundtjänst via e-post, chatt eller telefon för denna typ av ärende.
Om trafikutbudet förändrats mer än du kunnat förvänta dig, kan du under vissa omständigheter också lösa tillbaka din periodbiljett och få hela resterande belopp tillbaka.