OBS Djuptunnelförespråkarna har tydligen ljugit/bluffat/

planerat illa, påstått att tågkapaciteten skulle fördubblas

(Ex: Med t ex oförändrad SJ-trafik, om SJ = SL-intensitet,

skulle då pendeltågen kunna bli ca 3 ggr fler (öka 200 %),

men mångmiljarderna etc ger bara 20 % fler pendeltåg..!

Dessutom saboterad härlig utsikt och långa gångavstånd,

många och djupa rulltrappor etc, och inga cyklar Odenplan..

Terrordåd, brand, olyckor i djuptunnlarna => många offer!?

   se mer nederst här

Citybanan 25 nackdelar (070416) av Mats Lundblad (ansvariga/politikerna har vägrat ...) 



http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/pendeltag/sa-gar-pendeltagstrafiken-2018/?date=true

SEP 22 (2017)

Så går pendeltågstrafiken 2018

Nu har Trafikverket gått ut med samlad information om hur pendeltågstrafiken kommer att gå 2018.


Pendeltågen i Stockholms län får en 20-procentig ökning av trafiken, förlängd högtrafik, snabbpendeltåg på fler linjer och delvis nya linjesträckningar.

De nya tidtabellerna kommer att börja gälla från och med den 10 december.

Tidtabellerna för 2018 kommer att innehålla ett utökat antal turer med 15-minuterstrafik under större delen av dygnet på alla grenar utom Nynäsbanan. Det blir också tätare trafik på knutpunkter under hög- och mellantrafiken. Högtrafiken kommer att pågå under en längre tidsperiod jämfört med 2017. Det betyder att vi sträcker ut den tid som är högtrafik så att den börjar tidigare och slutar senare både på morgonen och eftermiddagen.

Snabbpendeltåg

Snabbpendeltåg minskar trängsel, skapar knutpunkter och förkortar restiden till Stockholm City. Snabbpendeltågen kommer att finnas på följande sträckor:

• På sträckan Märsta-Stockholm City i hög- och mellantrafik

• På sträckan Södertälje centrum-Stockholm City i högtrafik vardagar från och med höst 2018

• Nynäshamn-Stockholm City, hög-och mellantrafik

Tidsvinsten från Södertälje till Stockholm City blir 3 minuter, från Märsta 5 minuter och från Nynäshamn 10 minuter.



Läs mer om tåglägena för 2018 på sll.se

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter-kollektivtrafik/2017/09/Gront-ljus-for-pendeltagen-2018/


=>

Grönt ljus för pendeltågen 2018

Uppläsning

Nyhet - Kollektivtrafik

Publicerad: 2017-09-22

Fredagen den 22 september (2017) meddelade Trafikverket slutligt besked om tåglägen för den svenska tågtrafiken för 2018.



För pendeltågen i Stockholms län innebär det en 20-procentig volymökning av trafiken, förlängd högtrafik, införande av snabbpendeltåg på fler linjer, och delvis nya linjesträckningar.

De nya tidtabellerna kommer att börja gälla från och med den 10 december. Det kommer att innebära att 95 procent av pendeltågsresenärerna får fler eller lika många avgångar som under 2017 i såväl hög-, mellan som lågtrafik.



Fler avgångar och bredare högtrafiktid

Tidtabellerna för 2018 kommer att innehålla en generell utökning av turtätheten genom 15-minuterstrafik under större delen av dygnet på samtliga grenar utom Nynäsbanan, tätare trafik på knutpunkter under hög- och mellantrafiken och att längre tid kommer att räknas som högtrafik jämfört med 2017.

– Fler avgångar för pendeltågstrafiken är viktigt. Vi ansöker om att få köra så mycket som möjligt, och fler avgångar på kvällar och helger är något vi velat ha länge, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör vid trafikförvaltningen. På de allra flesta stationerna sträcker vi dessutom ut den tid som är högtrafik så att den både på morgonen och eftermiddagen börjar tidigare och slutar senare.

Ett robust system

Trafikförvaltningens ansökan innehåller mesta möjliga trafik med de möjligheter och begränsningar som finns i järnvägssystemet i Stockholm under 2018.

– Kunde vi köra tätare trafik så skulle vi naturligtvis göra det, säger Fredrik Cavalli-Björkman. I februari provkörde vi Citybanan och insåg då att vi inte borde ansöka om så många tåg genom Citybanan som först angavs i järnvägsnätsbeskrivningen. Infrastrukturen visade sig ha begränsningar.

Den ansökan som trafikförvaltningen lämnat och som nu Trafikverket godkänt innebär att man kan köra maximalt 16 pendeltåg i timmen genom Citybanan, i vardera riktningen.

Vi bedömde att fler tåg genom Citybanan innebar en risk att alla tåg, varje dag, skulle bli försenade. Den risken vill vi inte ta, för våra resenärers skull, säger Fredrik Cavalli-Björkman. Nu får vi under 2018 ett robust system som är mindre störningskänsligt, men självklart ska vi tillsammans med Trafikverket arbeta för att utveckla trafiken för kommande år.


Snabbpendeltåg

Snabbpendeltåg fördelar resenärerna jämnare, minskar trängsel, utvecklar knutpunkter och förkortar restiden till Stockholm City. Dessa kommer att finnas på följande sträckor:

• På sträckan Märsta-Stockholm City i hög-och mellantrafik

• På sträckan Södertälje centrum-Stockholm City i högtrafik vardagar från och med höst 2018

• Nynäshamn-Stockholm City, hög-och mellantrafik

Tidsvinsten från Södertälje till Stockholm City blir 3 minuter, från Märsta 5 minuter och från Nynäshamn 10 minuter.


Under 2018 ger begränsningar i infrastrukturen på järnvägen mindre kapacitet för pendeltågen än tänkt och järnvägsnätsbeskrivningen (JNB) för 2018 föreskriver. Som en konsekvens av detta får stationerna Rotebro, Norrviken, Häggvik och Ulriksdal en något lägre turtäthet under hög- och mellantrafiken jämfört med 2017. En insats för att dämpa effekten av detta blir en längre tids högtrafik och mer jämn mellantrafik. Tullinge och Stuvsta får också en viss minskning i högtrafik från i höst. På Nynäshamnsgrenen kommer snabbpendeltåg trafikera i enlighet med tidigare trafikupplägg. Trafikförvaltningen har initierat en dialog med Trafikverket i syfte att kapaciteten kommande år ska kunna utökas.

– Vi är medvetna om att snabbpendeltågen mötts av kritik, men de innebär inte någon begränsning, snarare tvärtom, säger Fredrik Cavalli-Björkman. Syftet är att göra länet lite rundare för dem som bor längst ut och att skapa goda knutpunkter för kollektivtrafik, en bättre fördelning av påstigande och på så sätt minska trängseln för de som bor närmare city. Bättre balans mellan antalet påstigande innebär också att tiden som tåget står på station kan hållas, vilket i sin tur innebär bättre punktlighet.

Arbetet med fortsatt successiv utveckling av trafiken är inlett. Trafikförvaltningens strävan är att utnyttja systemets fulla kapacitet, vilket kommer att ge fler avgångar. En sådan utveckling kräver samarbete med Trafikverket.


Nya linjesträckningar

Vissa avgångar får nya sträckningar, där tågen vid station Stockholm City och Stockholm Odenplan byter gren jämfört med hur de gått under tidigare år. De nya linjesträckningarna är:

Märsta-Älvsjö/Nynäshamn under mellantrafiken

Kallhäll-Nynäshamn (regelbundet var 30:e minut under högtrafiken)

Kallhäll-Södertälje C (regelbundet var 30:e minut under högtrafiken)

Dessutom kommer tågen till och från Uppsala att gå hela vägen till Södertälje C under hela trafikdygnet.


Bakgrund till trafikförvaltningens ansökan

Trafikförvaltningens planering och ansökan till Trafikverket har utgått dels från Trafikverkets järnvägsnätsbeskrivning för 2018, dels från det planeringsramverk för pendeltågens utveckling som beslutades av trafiknämnden i november 2016. Järnvägsnätsbeskrivningen visar vilken trafik som är möjlig att ansöka om. Planeringsramverket, som tagits fram i dialog med Trafikverket och länets kommuner, beskriver trafiknämndens riktlinjer till trafikförvaltningen för hur pendeltågstrafiken ska planeras för 2018 och de kommande åren. Dessutom genomfördes provkörningar i Citybanan som visade begränsningar i den praktiska turtätheten beroende på begränsningar i infrastrukturen. För att ytterligare kunna utöka pendeltågstrafiken under högtrafik måste ett antal investeringar i den statliga infrastrukturen slutföras. Det som krävs är bland annat utbyggnad av vändspår på några platser, fyrspår på Mälarbanan, dubbelspår på Nynäsbanan och helst också fyrspår till Uppsala.


Bakgrund till pendeltågsplaneringen

Pendeltågen kör på samma spår som fjärrtåg, regionaltåg och godståg. Varje år ansöker trafikförvaltningen och övriga tågoperatörer hos Trafikverket om tåglägen, som i detalj beskriver var varje tåg på spåren ska befinna sig vid en viss tidpunkt. Trafikverket ansvarar för att trafiken kan gå utan störningar och därför får tågen inte vara för nära varandra på banan. Trafikverket beslutar om tåglägen i dialog med tågoperatörerna, men alla operatörer kan inte alltid få de tåglägen de önskar.

Från den 13 november kommer fastslagna tidtabeller att finnas sökbara i reseplaneraren på sl.se.




Bilagor


PDF med grafer som jämför antal avgångar mellan T17 och T18 för samtliga stationer 



Anm / gada =>


=> Från Nynäshamn 2 tåg/timme MF kl 05-22. LS kl 09-20.  Minst 1 tåg/timme MS kl 04-24 (FL -kl 01)


Det borde gå att köra tåg till Nynäs på ca 40 min (medelfart ca 100 km/h), nu blir bara 10 min snabbare än sölig tid.

Varför har inte detta gjorts, och prioriterats före t ex motorvägar?!

Det var en väldig aktivitet för motorväg - men vem tänker på oss trogna och miljömedvetna kollektivresenärer?


Citybanan 25 nackdelar (070416) av Mats Lundblad (ansvariga/politikerna har vägrat ...) 

     

Mats Lundblads tidigare förslag till Banverket ... 


Sex döda på Citybanan - ingen har ställts till svars - Ekot      

Citybanan årets sämsta bygge Byggn.arb.  

SvD.oforandrad-kapacitet-i-citybanan-trots-17-miljarder-kronor    

mitti./cykeln-odenplan-tamsons    



170710 Tågdjuptunnelskandalen i stockholm (skandinaviens ickehuvudstad) - orättvist att skuffa ner hundratusentals trogna kollektivresenärer i branta djupa läskiga tunnlar, utan mysig

utsikt över stans fina vatten, till onödiga jättekostnader, medan miljöbovsbilister får glida fram med vattenutsikt - och nu vill m gräva ned bilisterna också - då blir det ju plötsligt ännu

mer plats för fler spår i ytläge, hade gått utmärkt att bygga 3:e spåret, samt 4:e på bekostnad av en av många bilfiler. Fredrik R "myglade" fram beslutet, och nonchalerade totalt

de 25 allvarliga nackdelarna!  Rädda Karlbergs station!  Rädda utsikten från spåren Cst-Karlberg!  Möjliggör äntligen snabb-byten vid (bl a) Flemingsberg och integrera (somliga) SJ-tåg

med SL-trafiken!  Snabbtrafik till bl a Södertälje och Nynäs!  Stopp för tunnelsprängarraseriet - tunnlarna blir allt brantare djupare farligare, och restiderna och olust totalt längre.

  

SL och politikerna: "två helt nya pendeltågsstationer" - LÖGN, Sth C (Cst) har funnits sedan 1800-talet - vad vet politikerna om tågtrafik??? Och glömmer att nämna att en

fint belägen station försvinner, Karlberg, så summan blir ±0 och ICKE +2 (och 100 %-försämring av utsikt)- bluffpolitiker och de ljuger om "skandinaviens huvudstad".

Skandal - fortfarande inga snabbtåg till Nynäshamn (etc) trots ca 17 miljarder bortkastade och ca 6 mordfall i djuptunnelbygget, tar 1h 7m (2 tåg 59m) samma tabell som nyss.

Skandal - nya trapphusen på TC livsfarliga - stjäl plattformsutrymme så att folk riskerar att mosas av T-banetågen... men många står ändå dödsnära...

Skandal - när fina mysiga stn Karlberg försvinner, med tillåtelse och enkelhet för cyklar - så bygger bluffmakarna stn odenplan UTAN att tänka på cykel-tillåtelse - usla gubbar! -

   som tillika har mördat ca 6 arbetare i tunnlarna etc!


SL luras: 600 m mellan Odenplan-Vanadisplan vi tvingas gå ca 200 m från vardera entrén (om tåget 200 m långt) + en massa rulltrappor...!  Karlberg stn hitta   /slcykel (efter djuptunneln) /170730   


170731 SL Kraftig försämring Nu tar det (ex efter kl 12) 27 min att åka Stockholms södra - Karlberg, förr 3+3 min + kort paus på Cst = 8 min.  Restiden ökat från 8 till 27 minuter!

   SL:s reseplanerare: SthS 1204 Sth/Odenplan 1212/1224 buss 72 t Karlberg stn 1231.  Vad menar SL? => slmap.odenplan72

USEL service av SL -ska man vänta i totalt 12 min och ska det ta 7 min att åka buss den korta sträckan!?  SL bör ha anslutande snabbdirektbussar vid stora stn etc!




170916L SvD s16 Djuptågtunnelskandalen 

Usel planering, lögner etc, bråk om det går att sätta in fler tåg nu än förr - borde ha tänkt på för länge sedan! LÖGN:

   KRAFTIG LÖGN (som belyser uselheten och att de inte själva åker..): 

"En tågresa Sth S - Odenplan tar nu t ex 5 min i st för som tidigare ca 20 min med byten"


I djuptunneln tar resan nu 8 min (3+2+3) (dvs 60 % längre tid än i lögnen) 

och förr 3 + bytestid + 4 min = med lugn gång 10 min + väntetid vid TC i snitt 1-2 min = 12 min*,


dvs restids-skillnad 4 min och inte 15 min!!!  -- Och när ska de ca 5 morden på arbetare tas upp!!?  --

-- Och att ha slängt 15-20 miljarder i sjön/Mälaren, och stöld av vacker utsikt!?


Varning för lokal-fjantar som vill försämra tågtrafiken - kräver att alla snabbtåg ska stanna på "deras" lilla station - 

- då är vi tillbaka på mjölktågstiden, och miljöbovsbilisterna svischar förbi...

* T-tågen borde gå med 2 min intervall => väntetid i snitt 1 min => 11 min totalt (10 min om man springer med måttlig fart)