Mats Lundblads sida om Torö - Södra Svärdsö / ss110614ml
Please mail: xx@gada.se and change xx to ml
= = = = = = = = = = = =
Måsviken och båtbryggor..
Mail 110615 kl 04.40.00
Till Södra Svärdsö Sportstugeförening
och
Till Måsvikens brygg/båt-innehavare, "MBE"
Måsviken och båtbryggor - Synpunkter, idéer, önskemål
Från Mats Lundblad (tomt 84) 2011-06-14
Först bör tackas för att mycket har gjorts bra och flitigt på Södra Svärdsö,
från starten vid mitten av 1900-talet då bl a min far Bernt Lundblad
var synnerligen aktiv i Sportstugeföreningen och såg till att vi fick el,
telefonkiosk etc, och våra vägar blev bättre gjorda,
till senare år då bl a Olof Brunberg har gjort en fantastisk arbetsinsats
för oss, förutom många andra duktiga och flitiga människor här.
1) Mer information önskas om flytbryggan och alternativ!
* Lägg gärna upp information och foton på hemsidan!
* Varifrån kommer den plötsligt uppdykande flytbryggan?
* Är den köpt, "upphittad", lånad på prov, eller?
* Hur lång är den? Bredd?
Har flytbryggan alldeles av sig själv följt med vind och havsströmmar
eller har någon/några (vem/vilka) transporterat hit den?
* Vad kostar bryggan (exklusive fästanordningar)? Vem är säljaren???
* Är priset skäligt jämfört med alternativ? Kan det nedsättas?
* Vad kostar den evt frakten till Måsviken?
* Vad händer / kostnad om vi inte vill ha den?
* Känns den stabil att gå på även om det blåser och går vågor?
* Vilka bojstenar, kättingar etc rekommenderas och vad kostar dessa
inklusive transport/utläggning/hopkoppling (ungefärligt)?
* Hur gammal är flytbryggan?
* Kan det förväntas bli problem med den senare, i så fall vilka problem?
* Hur lång livslängd beräknas den ha?
* Hur sker skrotning när den dagen kommer, ungefärlig kostnad?
* Dito för ovanstående frågor om vi bara behöver använda en del av den.
Om det nu planeras en jättebrygga långt ut i Måsviken bör alla på Södra Svärdsö
få utförlig info om bryggplanerna, samt få komma med synpunker och evt
invändningar etc, och få rimlig tid till detta.
Att vi inom bryggföreningen ska svara på ett emailutskick (söndag kl 13.00)
på två dagar är alldeles för kort tid, och alla kollar ej mail ofta!
2) Bygglov, miljöprövning, allemansrättsprövning etc!?
Det krävs väl bygglov och andra tillstånd för en större brygganläggning!?
Vad gäller för oss?
Och vi själva ska väl ta största möjliga hänsyn till natur och miljö!
3) Riv ej befintliga mittbryggan - den går kanske att använda igen!
Det är onödigt, jättesynd, samt kapital- och miljöförstöring
(att slänga tryckimpregnerat giftigt virke) och tråkigt för alla dem -
främst vår hjälte Olof Brunberg, som har lagt ner så mycket jobb,
om vi skulle riva mittbryggans östra del!
Det kommer förmodligen så småningom fram någon metod att få den
horisontellare, eller så vi får se vad som händer under nästa isvinter!
Den kanske återgår mot sin normalposition!
Man kan kanske justera höjden vid stolparna.
Eller ha stegar vid de högsta punkterna:
// http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Badstege1 //nya länken samma pris
Badstege 219 kr 3 steg, aluminium, halkfria fotsteg av plast,
justerbara stödben. L 85 cm. Överböjs innerdiam 20 cm.
Mycket dyrare:
Jula 699 kr (3 steg)
http://www.jula.se/teleskopisk-badstege-650249
Clas Ohlson bryggstege 1395 kr //nya länken samma pris
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161564019 //
4) Måsvikens unika skönhet!
Måsviken (som har söderläge) är, som vi förhoppningsvis alla tycker,
en mycket naturskön plats, unik på flera sätt:
* Höga Berget med underbar utsikt och spännande formationer.
* Platån, en vackert skyddad plats utmärkt för bad och sol. Även en "lillplatå".
* Udden (med fin vy söderut) och (grov)sandstränderna bakom den.
* Grundet "mitt i" Måsviken, utmärkt att stå på och vända vid vid simturer,
lagom djupt (ungefär till midjan) och med vacker utsikt.
(( Det är viktigt för alla som färdas i båt att kunna simma bra, och simträning
udden-grundet, gärna ett antal vändor, är såväl nyttig som mysig övning,
ty bak udden är det oftast vågigare och kallare, och
i simhallar finns det i regel klor, föroreningar och skvalpvågor. ))
Det är synnerligen viktigt, som även vår far Bernt Lundblad anförde på sin tid,
att vara ödmjuk inför vår underbara natur och värna om den!
På t ex 1950-talet hade mittbryggan ett ganska "lagom" format,
Då fanns de fina gäddvassarna kvar på båda sidorna om mittbryggan.
I vår familj brukade vi ganska ofta lägga ut fisknät vid vassarna.
Det var då mysigt att ro i Måsviken. Simgrundet låg för sig självt "mitt i".
Inga jättestora, färgade bojar etc störde utsikten, sim- eller roddturen.
- - -
Jämför med:
* I Stockholm ville några (s k "badringspolitiker") låta en jättelik och hög
"badring" flyta i Riddarfjärden - och då kraftigt skymma och förstöra utsikten
för alla övriga i stan.
* I Djursholm är det nu kraftig debatt om att någon pamp vill låta bygga stora
båtbryggor, som skulle skymma utsikten från Cedergrenska Parkens smala
allmänna landremsa.
* I många medelhavsstäder skymmer massor av stora, lyxiga privatbåtar
helt utsikten från strandnära gator och promenader - man ser inte havet -
=> => är det så vi vill ha det i Måsviken om kanske 0-50 år?
* Nära t ex Bromma, Vaxholm, Sandhamn etc är det mycket svårt att ro
och livsfarligt att simma på grund av alla vräkiga båtar med jättemotorer
som bullrar, skvalpar och förstör miljön.
/ Jag tror att vi alla på Svärdsö är hänsynsfulla etc, men vi bör redan nu
fundera över regler och mål. /
* I t ex Bromma och Täby har privatpersoner fällt träd som de inte äger själva.
De har därmed förstört naturupplevelsen för många andra, samt saboterat
dessa träds miljöskyddande effekt.
Nyligen har en av dessa sabotörer själv fällts i domstol och krävs av staden
på flermiljonersskadestånd.
5) Fri tillgång till Måsviken!
Det vore väl hemskt om Måsviken blir en vik med galler och låsta grindar?
Låt oss bevara/återskapa Måsvikens charm men även kunna
ha ett lagom antal små och medelstora båtar vid bryggor med lagom storlek
och läge, så att dessa ej stör naturupplevelsen och utsikten.
6) Placering/riktning av en evt ny bryggdel. Kartor och mått.
=> Naturskydd måste få gälla för Måsviken inklusive Grundet,
Platån, Lillplatån, ("grus"-)sandstränderna och hela Höga Berget
(förutom befintliga tomter).
=> Huvudalternativet, 1, bör vara att ha kvar den nyligen byggda vinklade
delen av mittbryggan och finna andra alternativ att åtgärda den,
och då inte behöva använda den "nya gamla flytbryggan"!
=> Alternativ nr 2 bör vara att ha kvar hela den befintliga mittbryggan
och ha en tilläggsdel som stör så lite som möjligt.
=> Då måste tilläggsbryggan från mittbryggans krök gå RAKT SÖDERUT
= riktning mot solen ca kl 12.49-12.54 på sommaren
= riktning mot Lilla Berghemsöns östra kant + ca 60 % av öns bredd
= ca 120° vinkel mot mittbryggans del från land
Längden bör vara ca 35 m (samma som nuvarande mittbrygg-gren)
eller möjligen maximalt ca 50 m* (ingen båt då på kortsidan)
(* OBS Kontrollmät mot sjötomtkartor och bygglovsbestämmelser etc!)
=> OBS OBS: En rak förlängning av mittbryggans mot stranden vinkelräta
del fördärvar helt grundet och området kring det samt skulle ge intrycket att
Måsviken i stort sett blivit en stor båthamn och inte en naturskön
mysig vik, skulle störa naturupplevelsen från såväl östra bryggan
som udden, platån och även från badstrandsområdet!
En rak förlängning upptar även en större siktvinkel från Berghem.
Kartor => (se hittas flygfoto, där finns bryggorna med)
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=berghem+nynäshamn
http://sssf.nu/bilder2/orginalbilder/annat/Karta 1.bmp
Ungefärliga mått uppmätta enligt kartorna:
(har någon bättre uppgifter, OBS kontrollmät!)
Lilla Berghemsön - Uddens närmsta punkt = ca 140 m
Lilla Berghemsön - Mittbryggans yttre spets/böj = ca 108 m
Mittbryggans yttre spets/böj - Vattengränsen mot Berghem = ca 60 m
Mittbryggans nuvarande dellängder (via yttre spets/böj):
Innerdel och Vinklad ytterdel: ca 33 m resp ca 35 m
Solen står rakt i söder (Måsviken, dvs ca 0,5 minut efter Sth) ca kl:
15 juni kl 12.49, 30 juni 12.52, 15 juli kl 12.54, 30 juli 12.54.
7) Behov av båtplatser. Tips om miljövänliga båtar och idéer.
På 1950-talet var vi lika många tomtägare som nu, och då räckte det utmärkt
med mittbryggans dåvarande storlek. Och båt- och badlivet var flitigt i viken!
Vilket behov av egna privatbåtar har vi nu? Kan vi i någon mån samordna?
* Äkta segelentusiaster.
Hur många/vilka av oss seglar (utan att använda motor i onödan)?
(Seglar för att komma fram charmigt, tyst och miljövänligt,
men använder kanske motor vid motvind till/från Arnholmarna
och vid behov vid stiltje.)
Värna om sådana segelbåtar, dels i skälig "normalstorlek",
dels om små, öppna segelbåtar.
* Roddbåtar och motorbåtar.
Något större behov att åka ut med båt och fiska lär inte finnas -
Miljöförstöringen gör att fisken i Östersjön har mycket gifter
och är farlig att äta, dessutom är fisket inte alls lika bra som t ex på
1950-talet (torsk, flundra, strömming, gädda, abborre etc).
x/ Hur ofta åker vi ut med båten till något mål och i så fall hur långt ut?
Ungefär till ..
Hästholmen, Lindskär, Orrholmen, Järflotta-Arnholmarna, Sängholmen,
Gunnarsstenarna, Harstena, Danmark etc?
x/ Hur ofta gör vi någon långtur med övernattning så att båt med ruff behövs?
(( Nu finns jättebra och billiga, ca 100-200 kr, kupoltält som man enkelt och
snabbt sätter upp även på t ex en berghäll. Sovsäckar och självuppblåsande
liggunderlag finns också att köpa billigt. ))
x/ Hur ofta gör vi någon båttur längre än till Arnholmarna-Sandskär om det
blåser så pass att en mindre båt känns osäker?
Det är lätt att få väderobservationer och prognoser nu!
x/ Många har kanske blivit "lurade" av reklam etc att köpa/vilja ha
en båt med jättestor motor
(många sådana innebär stor miljöförstöring och var och en bidrar).
(En man nere på Torö har enligt NP blivit bestulen på tre jättedyra båtmotorer
(läs miljövidriga och bullrande ..?):
http://nynashamnsposten.se/nyheter/toro/1.996322-stolder-far-tomas-att-salja-baten
- - -
Man verkar inte ha insett i Sverige att det finns båtar med
följande utmärkta egenskaper (vanliga i främst Finland):
Mått LxB ca 480 x 150 cm (ca 90 cm längre än en standardroddbåt).
Vikt ca 75 kg, lätt att dra upp, kan transporteras på kärra med cykelhjul.
Spetsig akter (och förstås för) - gör båten mycket lättrodd/energisnål.
Båten ros lätt med farten ca 3 knop, ca 5 km/h (med ca 0-2 passagerare).
Lätt att ro i flera timmar i sträck. De som har svårt att ro kan ha elmotor.
Miljövänlig, tyst, mycket billig i drift, lätt att komma in i grunda vikar,
lätt att förtöja/dra upp, behöver i regel ej målas etc.
- - -
=> En bra båtlösning för de flesta som vill ut på sjön kan vara,
- förutom segelbåt för den äkta segelbåtsentusiasten -
a) En egen mindre båt, gärna en lättrodd/energisnål, dvs med spetsig akter.
alternativt att man går ihop med några grannar om en sådan båt,
om man bara har behov av båtfärd här några få gånger per sommar.
Se även nedan om fart/effekt!
b) Man bör kanske försöka få till stånd att det finns roddbåtar (helst lättrodda
med spetsig akter) till uthyrning på ett flertal ställen i skärgården och då
även nära oss på Torö, så att man kan "upptäcka" nya öar!
c) Man bör även se till att det säljs bra småbåtskärror! Ex:
( Jula Sjösättningskärra 1295 kr, var maj 2011 nedsatt till 795 kr):
http://www.jula.se/sjosattningskarra-150-kg-650385
BilTema Kanotkärra 299 kr:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Kanotkarra ) //ny länk samma pris
Man kan även bygga själv, köp t ex en billig gammal barncykel
och använd hjulen, och vinkeljärn från t ex Byggmax (2,29 kr/st):
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-234055.aspx
d)
Kanske skulle vi kunna få tillgång till någon cykel/gångstig
för transport av småbåtar på kärror Måsviken - viken vid Holmön. (??)
Man kan även "ro" genom röret mellan Svärdsö och Oxnö.
// Inte lika mysigt, andra alternativ:
e) Man kan köpa Waxholmsbolagets 30-dagarskort för 750 kr,
barn 7-19 år och pensionärer: 450 kr.
Kortet är opersonligt, flera personer kan använda det, men ej samtidigt.
Man kan göra många utflykter, t ex till/mot Landsort, Utö, Sandhamn, Möja... //ny länk samma pris
http://www.waxholmsbolaget.se/skargardstrafiken/skargardstrafik/priser-o-fardbevis
f) Man åker väldigt billigt till Åland, Finland, Baltikum etc med stora båtar. //
8) Effekt, fart och energi.
Ett belysande och viktigt exempel:
Man ror ledigt i en ca 150x480 cm stor båt med spetsig akter
till Arnholmarna (ca 5 km) på en timme.
Effekten är då troligen ca 75 W, dvs ca 0,1 hk.
Då skulle man med t ex den 16-dubbla effekten (ca 1200 W, ca 1,6 hk)
komma dit på bara 15 minuter! (Om det inte blir virvelbildningar.)
Även med ca 1-2 passagerare, något längre tid om man är 4 st.
Tycker man att 15 minuter till Arnholmarna är för lång tid är man
nog inte en sann skärgårdsvän / båtälskare!
Det räcker alltså med en tyst, lätt och ganska billig elmotor!
Den behöver för en enkelresa till Arnholmarna (ca 5 km)
energin ca:
300 Wh (om resan görs på 15 min)
150 Wh (om resan görs på 30 min)
75 Wh (om resan görs på 60 min)
Det räcker alltså med ett (evt 2) bilbatteri, från ca 499 kr:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri/Batterier //Ny länk
Detta kan medtagas på cykelns pakethållare eller i cykelkärran!
Fysikens lagar säger =>
(1): Effekt (P) = kraft (F) x fart (v) (om båda har samma riktning)
(2): Motståndskraften (F) i vätska är proportionell mot farten (v)
(vid laminär strömning, dvs om det ej blir virvelbildningar)
sätt in (2) i (1) =>
(3) Effekten (P) är proportionell mot farten (v) i kvadrat.
Dvs önskas dubbla farten måste effekten ökas till 4 x den ursprungliga osv.
Däremot blir energiåtgången bara 2 x, eftersom färdtiden har halverats.
(Vid konstant fart är den drivande kraften lika stor som bromskraften.)
9) Prissättning - Trängselavgift i Måsviken!?
Uppenbarligen finns det begränsad plats för båtar i Måsviken - om man
tar skälig hänsyn till att Måsviken måste få bevara sin charm.
Då kan båtplatserna vid bryggor prisdifferentieras enligt t ex:
(Jämför med bilars trängselavgifter!)
A) Småbåt bredd max ca 150 cm, utan motor
B) Småbåt bredd max ca 150 cm, med elmotor
C) Småbåt bredd max ca 150 cm, med bensinmotor (eller likn.)
D) Mindre båt bredd max ca 200 cm, med "hyfsat miljövänlig motor"
E) Mindre båt bredd max ca 200 cm, med "icke hyfsat miljövänlig motor"
F) Segelbåt, liten, utan ruff etc, enbart för segling (evt liten elmotor)
G) Segelbåt, "skälig normalstlk", huvudsakligen använd för segling, bredd ..
H) Större båtar - enligt specialtaxa, några enstaka kan få plats
(men får ej störa utsikt och badliv)
I) Gästtaxa (bör diskuteras om gästbåt gästar längre tid än några dagar)
x Är en båt ovanligt lång/hög/störande etc kan förhöjd taxa bli aktuell.
En annan fråga är vilka som ska ha prioritet att få ha en båtplats i Måsviken,
som hörde till tomtavstyckningen 1952-53, tomter söder om Ringvägen.
Kan evt utbyggnad ske vid t ex Hallonholmen i stället?
10) Beakta risk för för stort byggande.
Är det risk att vi bygger för stora bryggor, och snart kanske inser att
de är skönhetsstörande eller att alla ej behövs!?
För vi ska, bör och får väl inte kommersialisera Måsviken och hyra
ut båtplatser till utsocknes folk med pengar och jättelyxbåtar?!
Jämför t ex med Ransäter (där jag var nu):
Hembygdsföreningen "lurades" av en man att börja bygga ett alltför stort
och fult hotell alldeles vid staketet till den fina gamla hembygdsgården -
och blev tvungna att riva eländet och gå i konkurs, för ca 10 år sedan,
och gick därmed miste om hembygdsgårdens mark och byggnader.
/// - - - - - -
Jag har varit reseledare för en buss med ca 50 personer till Ransäter
torsdag-söndag och bl a därför haft mycket att göra under den senaste tiden
och då inte kunnat skriva detta tidigare eller vara med på bryggmöte.
- - - - - -
Denna text kan säkert skrivas ännu bättre, men jag har haft begränsad tid.
Jag har förbättrat den lite nu sent på natten.
Med hopp om att vi alla kan hjälpas åt om att värna om vår fina natur
och då speciellt Måsvikens-Höga Bergets unika skönhet,
och att vi finner lösningar på hur vi kan ordna med våra båtar/bryggor
så att vi enkelt och mysigt kan komma ut i den fina skärgården!
=> Jag upprepar, att jag tycker att det icke är acceptabelt att
en evt flytbrygga skulle gå "rakt ut över hela" Måsviken, men att det
däremot förhoppningsvis kan bli bra om en dylik brygg-gren vinklas
rakt söderut från mittbryggans krök.
(Vinkeln mellan flytbrygga och mittbryggans landgren blir då ca 120°)
Djursholm 2011-06-14
Mats Lundblad ml@.......
Tomt 84, fritidshusboende på Torö alltsedan försäljningen av tomterna
på södra delen av Svärdsö år 1953.
SLUT ========
/// Originaltext: Mac Word 5.1 Geneva 10.
Spalter 4 st 140 mm breda med mellanrum 1 mm.
Utskriftsformat A4 ligg 50 %. Marginal VHTB: 7,5 7,5 10 35 mm. ///