Mats Lundblads sida om Torö - Södra Svärdsö / ss120215ml
Please mail: xx@gada.se and change xx to ml
= = = = = = = = = = = =
Djursholm 2012-02-15 kl 10.14
Till Svärdsö Södra Vägsamfällighet och
Till Svärdsö Södra Sportstugeförening
Invändningar mot förslaget om upplösning av vägsamfälligheten
samt vädjan om att bevara/stärka områdets charm och mysighet.
A)
Jag menar att huvudskälet(-en) för upplösning av vägsamfälligheten,
är felaktigt samt miljövidrigt!
I så fall kräver normal anständighet att förslaget om upplösning tas tillbaka!
(( Vid evt starkt behov och önskan kan senare en ny diskussion starta,
gärna med tonvikt på miljömedvetenhet och rättvisa. ))
se "ssv 2011 bilaga 1" = protokoll 110519,
sid 1 nackdel nr 1 = sid 2 fördel nr 1 ...
a) Utredningen "glömmer" att nämna att vi har allemansrätt
i Sverige - dvs att det är fritt för oss alla och besökare att promenera
och cykla på våra vägar, till t ex en badvik.
b) Utredningen "glömmer" att tänka på miljön, dels globalt,
att vi alla är moraliskt skyldiga att ta hänsyn till hela jordens miljö
(alla människor på jordklotet kan/får inte åka bil i onödan!),
dels lokalt, att vi som har skaffat/byggt fritidshus här har gjort det
för att komma ifrån storstadsstress, avgaser och buller.
Mysighet, hänsyn, miljömedvetenhet, hälsa, ekonomi talar
självklart för att vi om möjligt cyklar/promenerar när vi ska till sjön,
ska till någon granne (och t ex hjälpa) etc!
Och det ingår som sagt i allemansrätten!
c) (protokoll 110519 sid 2 pkt 2 uppe)
"Framkomlighet för sport, promenader och andra motionsaktiviteter"
Jag menar att också detta är felaktigt / "svepskäl".
Tvärtom var det mycket lättare förr att sporta -
då kunde man på vintrarna ofta åka skidor på våra vägar, och
det är mysigare att promenera i vit, fin snö än på grussmutsiga vägar.
Det ingår i allemansrätten att
promenera, cykla, springa, simma, åka skidor, ro etc!
d) Topografi (Utredningen skriver felaktigt "topologi")
Denna är alla väl medvetna om och ingår i grundförutsättningarna /
priset på tomt/fastighet, och har ej nämnvärt ändrats sedan starten!
e) "Extraordinära skador"
Primärt bör vi försöka undvika tunga transporter åtminstone på
småvägarna under tjällossningsperiod (ca mars-april), dvs bl a ej
köra jord, grus, tunga byggnadsmaterial samt
höra om sop/slambilar kan undvika att köra då
(eller evt bara köra på Ringvägen)
B)
Vill man ha ett rättvisare och miljövänligare system kan/bör man
a) Skilja på fastboende (med bil) och fritidshus
gärna viktat enligt t ex tonkm-metoden:
året runt bostad ca 2100 ton/år, fritidshus ca 600 ton/år,
(även: "normalt nyttjande" 700, "intensivt" 1400 ton/år).
b) De som ofta kör bil till t ex båt-P-plats (cykel/gång rekommenderas!)
debiteras för den sträckan.
c) Bilförare som ej överskrider fartgränserna får
en lägre taxa än övriga bilister.
(Hög fart/tvära inbromsningar sliter mycket och är farligt!)
C)
=> Kostnaden för en ny förrättningsprocess är väldigt hög och
verkar vara helt onödig!
Dessutom tycks det råda stor oenighet även inom utredningsgruppen
om vad slutsumman kan bli, liksom om förutsättningarna.
Att vid behov räkna om indextal kan vi själva göra,
åtminstone vi som har gått i gammal hederlig skola!!
Observera att normal rutin för att beräkna andelstal,
särskilt där det förekommer skog (men även hus/fritidshus etc)
är att låta - de är specialister -
=> Skogsstyrelsen
göra detta, enligt uppgift avsevärt billigare än att låta
en lantmäterienhet göra det arbetet.
(OBS !!!)
Där menar de att det mest rättvisa och självklara valet
är att var och en betalar för sin del av vägen/vägarna,
i proportion till användning (permanentbostad, fritidshus, skog..).
(Jag förmedlar gärna kontakt till en sådan specialist,
som troligen gratis kan ge oss startinformation etc.)
- - - - - -
Övriga / sammanfattande synpunkter:
1) Bestämmelser/vädjan mot tunga fordon under tjällossningstid etc.
2) Vädjan om fridfullt sommarstugeområde, där vi normalt
går/cyklar på korta sträckor (till grannar, till bad/båtvik).
3) De (nog ett fåtal) på området som har behov av att köra bil
"runt på" området (för t ex transporter) kan ansöka om
att få betala för alla vägar/de vägar som används extra.
4) Många använder aldrig eller sällan bil här och då
i regel ej "runt hela området", känns orättvist om de
som lever miljövänligt eller sällan är här ska betala för
att några/andra kör mycket bil på området/kör sönder vägar.
5) Vädjan om att hela processen omgående läggs ned - vi riskerar
mest att bli ovänner, eftersom ca 50 % "tjänar på" (dvs låter
de andra 50 % betala för deras vägar) och ca 50 % förlorar på
förslaget (måste betala för andras vägar),
och att vi alla 100 % måste betala mycket dyrt till lantmätaren
och dyrt med många timmars tid till möten, engagemang och oro.
Dessutom är det i så fall tänkbart att processen upprepas ungefär
varje år fram respektive tillbaka.
6) Vädjan om att vi koncentrerar vår tid och våra resurser på bl a
att "vårt" område får bevara (gärna förbättra) sin lantliga charm
med lugn och ro, vacker natur, nära till bra bad/simmöjligheter,
gärna med ännu bättre tåg/bussförbindelser, gärna att det kan finnas
liten livsmedelsbutik, och att "fästingfaran" kan minskas kraftigt.
Ett nytt system för vägavgifter inbjuder icke till aktsamhet om våra
vägar - "jag behöver bara betala 1 % om jag kör sönder vägarna" -
eller till miljömedvetenhet/hänsyn/lugn och ro.
mvh
Mats Lundblad, Djursholm
tomt 84, sommarstugeboende sedan
området söder om Ringvägen bildades.