Till Landstinget, SLL, om "nya tunnelbanan" - synpunkter / samråd!
Från Civiling. Mats Lundblad, Falks väg 23 / Djursholm 2016-12-08
1)
Jag upprepar mitt mail från 2014-02-18 =>
(det finns även på länken =>)
http://gada.se/sparbundentrafiknacka.matslundblad.html
Till SLL:
=> Varför har jag inte fått svar?
=> Jag anhåller om att få svar på mina synpunkter i mailet
och att få redovisat en ärlig jämförelse mellan alternativ a och b nedan!
= = = = = =
Till Sth Läns Landstingsfullmäktiges ledamöter/politiker
Djursholm 2014-02-18
Till ansvariga/röstande politiker och beslutsfattare
Spårbunden trafik till Nacka - helst över mark och hav!
Ni måste alltid tydligt väga för- och nackdelar mot varandra.
Jag vädjar att ni i första hand väljer alternativ a =>
Alternativ a (mitt förslag)
Använd och bygg ut/förläng befintliga Saltsjöbanans spår
och låt tågen där gå i upp till 2-minuterstrafik (nu bara 20-min.). =>
Mycket mysigare och trevligare, att kunna njuta av den fina utsikten,
att mycket snabbt komma ut/på i markplan, och avsevärt billigare.
Enkla/snabba byten vid Slussen till T-bana, befintliga bussterminalen,
och nya snabbspårvagnar i ca 2 min-trafik längs bl a Skeppsbron norrut,
Hornsgatan västerut, båttrafik Saltsjön och Mälaren, etc,
och gärna en ny järnvägsstation Slussen Väst längs befintliga jvg-spåren.
Alternativ b (Bil-lobbyorganisations*- och politikerförslag)
Ny evt tunnelbana Centralen-Nacka,
har mycket stora nackdelar/svårigheter/kostnader:
1) Mycket besvärligt att göra tunnel/spår under Saltsjön (se rapporten)!
2) Avskyvärt med en station ca 100 m djupt under marknivå på östra Södermalm,
tidsödande / stressigt / läskigt att ta sig upp och ned!
3) Charmen/mysigheten och fördelarna med spårbunden trafik i marknivå missas helt,
att kunna njuta av utsikten mot bl a våra fina vatten, att enkelt komma av/på i marknivå.
4) Kostnaderna blir enorma.
5) Det tar mycket lång tid att bygga en evt tunnelbana till Nacka.
mvh
Mats Lundblad, Djursholm (Civilingenjör Teknisk Fysik KTH)
Hemsida gada.se
/ Anm: * Stockholms handelskammare har under många år ihärdigt förespråkat,
genom att bl a propagera mot biltullar och mot spårbunden ytkollektivtrafik,
ökad massbilism i innerstaden = igenkorkning och hindrande av buss/spårvagns-
trafik samt kraftig ökning av lidande / sjukdom / död pga massbilismen
och vill genom sina förslag tvinga kollektivtrafikanterna djupt ned för att "de" själva
ska fritt kunna glida fram med sina bilar i innerstaden.
Även ett antal av de tyngre politikerna har flitigt framfört sådana åsikter.
= = = = = =
mail ut 140218 kl 115906 http://stockholmsforhandlingen.se och 120400/12 landstinget@sll.se
2)
Varför får vi inte åka snabbt, bekvämt, säkert, mysigt med härlig utsikt över vatten o land ???
=> Jag anhåller om omprövning av projektet med anledning (förutom ovannämnda punkter) av att skrifterna
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunnelbanan/files/OK_SLL_001_NyTbana_2016_v2_sida.pdf
ger sken av "trygghet" och "...barns behov och perspektiv"
det står bl a:
"Ur ett hållbarhetsperspektiv är det centralt att nya tunnelbanan blir till nytta för många människor och bidrar till nya resvanor.
Därför sätter vi resenären och människors behov i centrum när vi planerar utbyggnaden... ...
Vår målsättning är att nya tunnelbanan blir tillgänglig och trygg för alla resenärer."
och
"En viktig social aspekt är barns behov och perspektiv ... för dialog med barn... utforma säkra och trygga miljöer för alla..."
=> Jag menar:
a) Det är INTE tryggt att åka 100 m djupt under mark/hav, och med långa gångar, hissar, rull-/trappor etc,
att inte kunna se var man är / och kunna njuta av utsikt!
b) Har beslutsfattarna frågat barnen om de vill åka över, med utsikt, eller djupt under...?
Vad får barnen (och vi) för perspektiv i en tunnel 100 m djupt under hav/mark?
c) "nya resvanor" = läskigt djupa tunnlar utan dagsljus etc, tidsödande och besvärligt att ta sig ut
Har inte beslutsfattarna fått uppleva ...
Gamla fina mysiga resvanor: spårvagnar, mysiga tåg över mark och hav, traditionella T-banan
med spår i marknivå eller några meter över marken utom i bl a centrala innerstaden,
då spåren drogs nära under Sveavägens, Götgatans yta med korta trappor upp ...
mvh
Mats Lundblad, Djursholm (Civilingenjör Teknisk Fysik KTH)
Hemsida gada.se
mail ut 161208 kl 235833/39 till registrator.fut@sll.se och samtidigt kopia till landstinget@sll.se