mail ut 151102 kl 235930/37   Till:

tbananackasoderort@sll.se, tbanaarenastaden@sll.se


Synpunkter om "utbyggd tunnelbana..." Nacka..


Jag hänvisar till och upprepar mina tidigare mail,

jag har tyvärr ej fått svar på mina synpunkter och idéer.


Jag anser att beslutsfattarna icke har tagit hänsyn till,

eller tydligt nämner de som jag menar oerhört stora nackdelarna

med väldigt djupa tunnlar för människotransport -

och att en omprövning av hela projektet/-en bör ske!


Satsa i stället på snabbspårstrafik över mark och hav,

mot Nacka-Värmdö, på Skeppsbron, 3:e spåret och ett 4:e från bilarna etc!


Mats Lundblad, Djursholm (Falks väg 23) / 15-11-02




Mail ut 150312 kl 2359

Till: tbanasoderort@sll.se, tbananacka@sll.se

Tunnelbaneutbyggnad Nacka och SV Mats Lundblad



Tunnelbaneutbyggnad Nacka och SV

Synpunkter/Idéer från Mats Lundblad, Djursholm (gada.se)


Allmänt:


1) Satsa på att "Hela Sverige ska leva", landsbygden och många orters invånare

har mycket stora problem pga avfolkningen - då måste inte Stor-Stockholm öka så snabbt.

På 1600-1800-talet levde många av de geniala uppfinnarna i städer med kanske ca 10 000 invånare.


2) Satsa på att befintlig spårtrafik och blivande stadsspårvagnar etc ska kunna köra i 2-minuterstrafik,

det bör vara möjligt med bra signalsystem, och tillmötesgående från passagerare och förare.


3) Ta bort krav på att visa biljett vid påstigande; ingångar etc - i stället slumpvisa kontroller,

evt någon sorts "nolltaxa" ("vi"+"miljöbovar" betalar genom skatt),

då ökas kapaciteten kraftigt på bl a bussar.


4) Kräv samförståndslösning i stadstrafik: Privatbilister etc får ej hindra kollektivtrafik,

bussar ska ha högsta prioritet (förutom utryckningsfordon) - alla gagnas! -

Långsamma stadsbussar kan bli turtäta "snabb-bussar".


5) Inför "direktarbetsbussar" från olika (större) bostadsområden till olika (större) arbetsplatser/skolor,

ett väl utbyggt "nät".


6) Spårbunden trafik bör om möjligt gå över mark / sjö:

a) Utsikten/mysfaktorn ska värderas högt (trist/läskigt att åka i djupa/långa tunnlar).

b) Bekvämligheten och tidsvinsten, att slippa djupa rulltrappor och långa gångar ska beaktas.

c) Mysigheten att kunna använda väntetiden över mark ska värderas.



Förslag/synpunkter: (Först ett upprepande, har ej fått svar):


a) =>

=   =   =   =   =   =   

Till Sth Läns Landstingsfullmäktiges ledamöter/politiker

            Djursholm 2014-02-18

Till ansvariga/röstande politiker och beslutsfattare


Spårbunden trafik till Nacka - helst över mark och hav!


Ni måste alltid tydligt väga för- och nackdelar mot varandra.

Jag vädjar att ni i första hand väljer alternativ a =>


   Alternativ a   (mitt förslag)


Använd och bygg ut/förläng befintliga Saltsjöbanans spår

och låt tågen där gå i upp till 2-minuterstrafik (nu bara 20-min.). =>


Mycket mysigare och trevligare, att kunna njuta av den fina utsikten,

att mycket snabbt komma ut/på i markplan, och avsevärt billigare.


Enkla/snabba byten vid Slussen till T-bana, befintliga bussterminalen,

och nya snabbspårvagnar i ca 2 min-trafik längs bl a Skeppsbron norrut,

Hornsgatan västerut, båttrafik Saltsjön och Mälaren, etc,

och gärna en ny järnvägsstation Slussen Väst längs befintliga jvg-spåren.


   Alternativ b   (Bil-lobbyorganisations*- och politikerförslag)


Ny evt tunnelbana Centralen-Nacka,

har mycket stora nackdelar/svårigheter/kostnader:


1) Mycket besvärligt att göra tunnel/spår under Saltsjön (se rapporten)!


2) Avskyvärt med en station ca 100 m djupt under marknivå på östra Södermalm,

tidsödande / stressigt / läskigt att ta sig upp och ned!


3) Charmen/mysigheten och fördelarna med spårbunden trafik i marknivå missas helt,

att kunna njuta av utsikten mot bl a våra fina vatten, att enkelt komma av/på i marknivå.


4) Kostnaderna blir enorma.


5) Det tar mycket lång tid att bygga en evt tunnelbana till Nacka.


mvh

Mats Lundblad, Djursholm (Civilingenjör Teknisk Fysik KTH)

Hemsida gada.se


/ Anm: * Stockholms handelskammare har under många år ihärdigt förespråkat,

genom att bl a propagera mot biltullar och mot spårbunden ytkollektivtrafik,

ökad massbilism i innerstaden = igenkorkning och hindrande av buss/spårvagns-

trafik samt kraftig ökning av lidande / sjukdom / död pga massbilismen

och vill genom sina förslag tvinga kollektivtrafikanterna djupt ned för att "de" själva

ska fritt kunna glida fram med sina bilar i innerstaden.

Även ett antal av de tyngre politikerna har flitigt framfört sådana åsikter.


mail ut 140218 kl 115906 sthforh   120400 sll

=   =   =   =   =   =  


b) =>

Låt de boende i Hagsätra-Bandhagen etc få fortsatt möjlighet till mysig och bekväm resa

mot innerstaden, att avslappat kunna sitta och njuta av den fina utsikten över bl a Enskede,

Skanstullsbron, Mälaren/Saltsjön.

Sådant saboteras om resenärerna tvingas ner djupt, upp till 100 m, under markytan/sjöyta -

stor olust! Sådant måste värderas högt!



c) =>

Satsa på Slussen som bytespunkt för "alla" trafikslagen enligt mitt förslag: Läs det! =>

Citybanan 25 nackdelar (070416) av Mats Lundblad =

http://hem.bredband.net/gammaldans/citybanan25nack.pdf



Ytterligare kommentarer:

150205 SvD SL uselt skött (liksom bl a KS-bygget) - biljett/kort-priser måste höjas* och trafiken bantas* - 

stort politikermisslyckande o enormt slöseri (dålig styrning/upphandlingav spår-/järnvägar, 

onödiga mångmiljardutgifter typ onödiga djuptunnlar 

(citybana, sofia100m-undermarkbana, slussenundervattensjättebergrumsterminal,

usla glasspärrar, anställt mängder av nya chefer som tydligen inte gör nåt!?... ....)  

OBS *strider mot miljömål etc!  Stort misslyckande;

och skriver man till SL o politiker med kreativa förslag får man ej svar eller bara undanglidande svar,

är det viktigt ärende kommer ej svar inom ett år... SvD nödbroms SvD skena

150220  Varför ska Östra station byggas om igen - och sabotera möjligheterna för att återuppliva trafiken mot Stureplan - 

vi ska lida i 5 månader (avstängning) och därefter?


150214 VARNING för benkaparrulltrappor i Stockholm T - och politikerna vill att vi ska ha mängder med 

läskiga djupa rulltrappor ex slussenberget, sofia100metersdjupet, djuptågtunneln etc - 

kan vi inte få åka mysigt och bekvämt ÖVER mark och hav och 

inte djupt i läskiga underjorden utan utsikt men med livsfarliga partiklar radon etc.


140221 SvD København underjordiska: kraftigt försenat och fördyrat tunnelbaneprojekt - boende mkt störda

      2014-02-18 Spårbunden trafik till Nacka - helst över mark och hav! mail ut 140218 kl 115906 sthforh   120400 sll  - varför svarar ni inte??? !!

131111 DN      Kollektivtrafikant  Avslå bergterminal   

wiki: Sth T-bana  Vagnar tot ≈145m: Äldre: 8x17,62m  8x48=384sittpl   Nyare: 3x46,5m  3x126=378sittpl(tot1000-1200)   C30: 2x70m (100 Mkr/tåg x48) max ca ±1m/s2

Stoppa eländet: p37: Spårets nivå blir då -85 m under havsytan som djupast under Saltsjön. (/dom menar nog 85 m under och inte -85 m under.../)   

Den första stationen vid Ersta eller Sofia hamnar drygt 95 m under mark. Stationer på ett så stort djup kräver nya lösningar för vertikala transporter av trafikanter.

Berget under Saltsjön är kraftigt påverkat av de rörelser som historiskt förekommit i förkastningszonen som löper parallellt med norra delen  av Södermalm. 

Bergmassan är både omvandlad och ställvis uppkrossad" (ska nog stå historiskt har förekommit   ställvis=?)

Stationsdjup 90-100 m gäller för bergtunnelalternativet

p39 ..En sänktunnel blir en dyr lösning .. bottenförhållandena så dåliga i Saltsjön att en bred pålad betongplatta, påldäck, måste byggas för att ta laster från 

skyddsfyllning och kapsejsande fartyg

En sänktunnel medför större tekniska risker, ökade risker för förseningar och bedöms också ge markant ökade produktionskostnader

Sedimenten i Saltsjön kraftigt förorenade

Kostnader för drift och underhåll av bergtunnlar för trafik är mycket hög.. ca 500 Mkr per år i underhåll för Förbifart Stockholm och Norra Länken.

I centrala Stockholm är det svårt att finna bra lägen för arbetstunnlar genom vilka bergmassor kan transporteras bort.. omfattande.. kommer att störa boende.


Saxat från andras kommentarer

"Tunnelbana till Arenastaden är ett desperat försök att kompensera för det korruptionstyngda idiotbygget de kallar nationalarenan."

"Handelskammaren har lyckats få att kollektivtrafiken fortsatt skall tvingas ner under jorden och bilisterna fritt svämma över gatorna."

"Tunnelbanan föråldrat, dyr för evigt permanentad investering, som bygger på att kollektivtrafikanterna skall bort från ytan."