Senare kommentarer - aktuellt "läge" måndag 200210 kl 2245 v g se nederst här!
Hela den aktuella texten v g se => gada.se/af200211motionml.html
=== === ===
Motion till AF, Årsmöte 20-02-11 av Mats Lundblad
"AF dokumentation bl a foton o dans/spel-program"
Förhoppningsvis kan ansvariga i AF på ett positivt sätt reda ut och svara på punkterna
här nedan innan årsmötet. Då sparar vi tid och måste inte prata om detta på årsmötet
utan kan hänvisa till text(er).
Annars är huvud-texten i motionen:
(Jag kan gärna förtydliga mer senare, evt lägga in mer info på nedan nämnda http://gada.se/af.html )
===
Först önskar jag med glädje nämna att jag upplever att mycket fungerar väldigt bra i föreningen,
många gör stora och fina insatser för att verksamheterna ska fungera bra,
och ett kraftigt uppsving i antalet dansare på tisdagsövningarna har skett (drygt 70 på sistone!!),
och många (ca 20-tal) av oss medlemmar bidrar till att spela fiol etc till våra folkdanser.
a) Fotografering.
Jag känner mig ha blivit diskriminerad för vad jag gör för AF/-medlemmar,
för dokumentation samt visa hur trevligt vi har det i föreningen, hur många som kommer
och dansar och spelar.
Förtydliga att jag bör ha lika rätt som alla andra som fotograferar på AF. Se utförlig text nedan.
Om någon sorts förbud skulle finnas mot mig att fotografera, upphäv det i så fall!
b) Dansprogram - Bestäm att det är mycket önskvärt att dansprogrammen för åtminstone
tisdagarna väldigt gärna bör mailas enligt nedan (eller telefon eller ge en liten lapp)
och läggas upp på åtminstone AF:s hemsida helst i god tid före respektive danskväll.
"Plåga oss inte i tio år till med strul med programmen!" =>
Ex. för 10 år sedan motionerade jag på årsmötet om bl a tisdagsdansprogrammen
=> http://gada.se/af100216motionml.html =>
"Jag tror (fortfarande) att det är enklast för oss alla att tisdagsdansprogrammen
(de som har varit och det/de närmast kommande) läggs in på en sida på nätet.
Det tar ju bara ca en minut att skriva in kvällens program, så är det gjort
och alla som vill kan se, och man slipper besvär efteråt med att dokumentera.
Är det svårt att lägga på AFs hemsida kan t ex jag lägga in på en undersida
till min hemsida => gada.se (/här ändrat till den nya länken)
om man mailar mig med programmet inne i mailtexten (ej som bilaga)."
Det är ju så enkelt att när man ändå mailar program till spelmännen,
att skicka kopia till Britta H och mig (jag är ofta snabb på att lägga in)
(skriv britta resp mats så brukar datorn fylla i resten om man väljer rätt.. Mats (L)..!)
c) Ännu mer öppenhet vad gäller beslut (kanske kommer nu i år),
att om t ex större ändringar av tisdags-uppläggen diskuteras
så bör medlemmar (åtminstone de trogna) ha möjlighet att få
förhandsinformation och möjlighet att yttra sig.
===
Exempel på mitt arbetande:
Foton AF Jullekstuga (internt) => 27x191214/0100 (=klockslag när klart)
200121Ti AF af20a (internt) Fältöversten Husdans kl 18-21 ca 17 spelmen, totalt ca 85 pers..
PROGRAM inkl länkar danser/låtar => gada.se/af200121.html
(Det är Magnus C som har gjort programmet, jag har lagt in länkar till alla noter,
dansbeskrivningar m m och färglagt.) (Magnus har gjort notgalleri, det är lösen på det.)
Sammanfattande sida av (en mindre del) av min dokumentationssamling till hjälp
för AF:are (de som vill titta/använda, helt frivilligt förstås) och till dokumentation
Observera enkelheten, vill man hitta ett program (om det finns), skriver man bara
af + datumet, t ex af200121
Vill man hitta terminsprogram skriver man t ex af20a (= vårterminen år 2020)
(och slutar med .png om det är skärmbild, .jpg fotobild, .html för text med evt länkar, .pdf)
Man inleder med gada.se/ om det tas från min/a hemsida/or.
Jag samarbetar på fotosidan med AF:s krönikör
som yttrar: "Dina foton är en ovärderlig källa att ösa ur när det ska skapas krönika."
och dansprogram med AF:s hemsidesredaktör, jag mailar program om jag får reda på dem först.
Det är inget konstigt med samarbete(!) - ex https://stockholmsspelmansgille.se har nära
samarbete med (de utmärkta) not-sidorna http://stefanlinden.se/
och http://www.peterz.nu/ssgny/index.htm (Allan Westins noter med tillstånd av Allan)
===
Exempel på hur andra föreningar/dansställen lägger upp foton. Finns massor, ex:
http://www.polskedansarna.se/ och tidigare år http://www.polskedansarna.se/fotoarkivet.html
(mycket bilder
På Gröna Lund brukar (ganska ofta?) en kille sitta på dansräcket och fota med en större
kamera med ett ca 30 cm(?) långt objektiv, på internet finns massor med närbilder från
många dansställen.
Och "vi själva", AF facebook-sida, ganska många medlemmar lägger upp bilder och
nu senast på husdansen i kväll, minst tre som fotade vid första kvarten, och flera senare.
Texten i mailet kl 16.41 utgår nu ur motionen / beslut av Mats Lundblad 200201 kl 21;
Skäl: Ungefär dubbelskrivning av delar av text här ovan, inga konstigheter etc...) =>
=== MAIL UT 21 jan 2020 kl. 16:41 skrev Mats Lundblad <ml@gada.se>:
=== === ===
Senare kommentarer - aktuellt "läge" måndag 200210 kl 2245
a) Fotografering. Jag har förtydligat med information, skäl och egna regler i mitt dokument =>
För mig ok att frågan överlämnas till nya styrelsen (gärna i samarbete med de som dokumenterar).
b) Dansprogram. OBS Se gärna min "samlingssida om AF" => gada.se/af.html
Obs: Mina önskemål om dansprogram från bl a årsmötet/motion 100216 (tio år sedan) -
men redan för ca 50 och 30-40 år sedan var det andra som hade ungefär samma önskemål.
Det vore väldigt trevligt, bra (för bl a nybörjare) och tidsbesparande/uppskattande
mot oss som planerar danskvällar, spelar, leder/instruerar, dokumenterar ...
om t ex styrelsen / årsmötet antar texten:
"AF rekommenderar att, om möjligt, åtminstone
tisdagsprogrammen läggs upp senast ca en vecka innan på AF:s hemsida, och då samtidigt
gärna mailas till Mats Lundblad (initativtagare, dokumenterare m m), för samma dokumentation
på privat hemsida (ofta snabb, enkelt att söka, bra som säkerhet om det blir fel på en hemsida etc)."
c) Öppenhet
Med "tisdagsuppläggen" verkar det bra nu med färsk aktuell öppenhet.
Men lägg gärna upp statistik etc som "arbetsgruppen" tar fram, så att vi övriga
("vanliga" / vi som planerar danskvällar, spelar, leder/instruerar, dokumenterar)
snabbt får del av statistiken etc om vi önskar/behöver. (Inte behöva maila och be om...)
Jag hjälper gärna till om så önskas.
För mig ok att frågan i så fall överlämnas till den nya styrelsen.
=== === ===