Mail 120710 kl 15.59.00 till
stockholm@lansstyrelsen.se, stadsbyggnadskontoret@stockholm.se, kommunstyrelsen@stockholm.se, registrator@environment.ministry.se, registrator@justice.ministry.se
Jättebergrumsbussterminal överklagan Dp 2011-01580-54
Mailbrev till
Länsstyrelsen i Stockholms Län
Box 22067
10422 Stockholm
och till
Stadsbyggnadsnämnden
Registraturen
Box 8314 / Fleminggatan 4
10420 Stockholm
Överklagande av kommunfullmäktiges beslut 2012-06-11 att anta detaljplan
för ny bussterminal vid Slussen (Dp 2011-01580-54)
Jag överklagar ovannämnda beslut!
Dessutom ber jag att ansvariga beaktar och tar ansvar för punkt 6-9 nedan!
Skäl, främst dessa:
Jag har inte fått svar på (bl a) mina
punkter nr 1, 2ab, 3, 5 i min skrivelse från 120611, hela texten finns nedan!
Dessa punkter är, menar jag, synnerligen viktiga
och måste behandlas före vidare beslut om hela Slussen och en eventuell
undervattensjättebergrumsbussterminal.
Ytterligare kommentarer och kompletteringar (se originalpunkterna nedan):
1) Varken statsminister Fredrik Reinfeldt/Regeringen, staden eller SL
har gett svar om Citybanan/djuptunnelns 25 nackdelar samt mina idéer
om mysiga tågresor över mark och hav, med snabba pendeltågsbytesmöjligheter
vid Slussen (Väst), Centralen (sydutgång nära vatten, båtar, snabbspårvagnar..)
och Karlberg (nytt centrum intill vatten och nära byten bl a västerut).
Bytesmöjligheterna mellan pendeltågen och Slussens trafikslag
är ju katastrofalt dåliga nu, och blir inte bättre med stadens förslag!
De som "planerar" nu verkar vilja sabotera och försämra för oss trogna, flitiga
kollektivtrafik-/cykel-resenärer med allt längre (och smalare / lägre / ojämna /
halare) gångtunnlar och trappor; glashinder, utsiktshinder, vattenbrist etc etc ...
Se min skrivelse till Regeringen m fl =>
http://gada.se/citybanan25nack.pdf
och min skrivelse om bl a försämringar =>
http://gada.se/120113matsl.cst.sluss.uts.html
2) Med kraftigt utökad snabbspårstrafik (bl a) österut behövs ingen
undervattensjättebergrumsbussterminal!
3) Förutom slopade biljettkontroller vid ombordstigning kan bussarna
tillverkas med större dörröppningar så att av-/påstigning går verkligt snabbt -
(det kan få finnas några hopfällbara säten innanför några av dörrarna).
Detta besparar mycket tid vid byten (snabbare, och kortare avstånd) samt
gör att terminalerna kan göras väsentligt mindre - behövs inga jätteterminaler!
- - -
Dessutom (nytt)
10)
De ansvariga har tydligen insett att det inte bör byggas någon jättegalleria
vid Slussen! Se t ex SvD 120621 =>
http://www.svd.se/kultur/bakslag-for-nya-slussen_7294613.svd
Gallerian var förmodligen det tyngsta skälet till att förflytta bussterminalen
från sitt nuvarande utmärkta läge till långt bort och djupt in/ner i berget!
Detta betyder att hela idén om undervattensjättebergrumsbussterminalen
absolut bör omprövas!
11)
Det har kommit fram så många och ytterst allvarliga nackdelar och oklarheter om
Slussen och den eventuella undervattensjättebergrumsbussterminalen så att
hela processen om Slussen inklusive undervattensjättebergrumsbussterminalen
bör omprövas från början!
Se stadens dokument med sammanställning av invändningar =>
(klistra in som en enda rad utan radbrytning)
med önskan om ett Stockholm, Sveriges huvudstad,
med snabb, bekväm, turtät, mysig kollektivtrafik över mark och hav
Mats Lundblad, Djursholm (Civiling KTH Teknisk Fysik) ml@gada.se
Min aktuella skrivelse finns ordagrant här nedan =>
(och även via min hemsida på =>)
http://gada.se/120611matsl.slussen.html
(Denna skrivelse läggs in som =>)
http://gada.se/120710matsl.slussen.html
= = =
Från: mats.lundblad@bredband.net
Datum: må 11 jun 2012 13.30.01 GMT+02:00
Till: kommunstyrelsen@stockholm.se, stadsbyggnadskontoret@stockholm.se,
registrator@environment.ministry.se, registrator@justice.ministry.se
och till ledamöterna i Stockholms Kommunfullmäktige (hade ej adress till I Akselsson o Y Ruwaida, mp)
Jättebergrumsbussterminal under havsytan Slussen - stora nackdelar
Till Stockholms kommunfullmäktige och stad samt till de politiska partierna
och i tillämpliga delar till Regeringen.
Jag vädjar att beslut om en eventuell jättebergrumsbussterminal ej får
fattas innan följande mycket viktiga och avgörande punkter och alternativ
har utretts och tydligt redovisats för allmänheten och beslutsfattare:
1)
En ny pendeltågsstation "Slussen Väst" för snabba, bekväma och mysiga byten
mellan pendeltågslinjer (främst söderifrån) och Slussens olika förbindelser.
2ab)
Kraftigt utökad och förlängd snabbtågstrafik mot Nacka/Värmdö
(med t ex 2 min-intervall i stället för dagens 20 min-intervall).
Turtät snabbspårvägstrafik bl a ... Skeppsbron - Hornsgatan / Katarinavägen ...
3)
Snabbare påstigning på bussar och spårvagnar med direkt inklivning
(alla dörrar, utan biljettkontroll) (och i stället slumpvisa biljettkontroller) -
gör bl a att bussterminaler kan göras kanske hälften så stora som i dag -
bytena blir snabbare (kortare gångväg och nästan ingen ombordkötid).
Dessutom blir det då snabbare körtider, jämnare intervall, mindre miljöbelastning!
Inga glas-spärrshinder eller andra otäckheter bör få finnas!
4)
En jättebergrumsbussterminal ger krångligare / längre / tidsödande byten
mellan bussarna och bland annat T-banan!
Redovisning tycks saknas om alla trappornas längd / höjdskillnad / antal steg
och hur totalt långt, krångligt och tidsödande det blir att byta.
Om t ex 100 000 resenärer förlorar 2x1,5 minut/dag i 5x50 dagar per år blir detta
räknat på livslängden 80 år = 100 000 000 timmar, eller 10 miljarder kr vid 100 kr/h!
5)
En jättebergrumsbussterminal saboterar (bl a mina) idéer om ett mysigt Stockholm
där vi kollektivtrafikanter ska kunna få njuta av underbar utsökt över vår fina stad.
Vi ska i stället tvingas ner i underjorden, under havsytan, och kanske få lungcancer!
6)
Särskilt vid jättestora projekt måste absolut hederlig få gälla!
De ansvariga har bl a inte svarat på varför det påstås att det skulle bli lika dyrt
att spränga ut för och bygga en jättebergrumsbussterminal under havsytenivå
som att förbättra den nuvarande bussterminalen!
Beslut bör ogiltigförklaras om underlag är bristfälligt / felaktigt / missvisande
samt vid jäv / mutor och liknande.
7)
Lag bör stiftas:
"Lagen om prioritering av snabb, bekväm, turtät, mysig kollektivtrafik, helst över mark och hav"
Jag har förslag.
8)
Lag bör stiftas: (eller finns redan?, om ej bör den gälla retroaktivt)
"Lagen om annulering av beslut som har fattats på felaktiga grunder"
9)
Bör polisanmälan ske om underlaget till beslut om Slussen/jättebergrumsbussterminalen
är felaktigt / vilseledande / bristfälligt och beslut ändå fattas?!
- - - - - -
Läs gärna mina tidigare skrivelser såsom =>
http://gada.se/citybanan25nack.pdf
http://gada.se/120227matsl.slussen.html
(Min hemsida) => http://gada.se
- - - - - -
Stockholms stads info bl a => Detaljplan för ny bussterminal ...
http://www.insyn.stockholm.se/insynTransFrame.aspx?id=4&nodeid=498821
- - - - - -
med önskan om ett Stockholm, Sveriges huvudstad,
med snabb, bekväm, turtät, mysig kollektivtrafik över mark och hav
Mats Lundblad, Djursholm (Civiling KTH Teknisk Fysik) ml@gada.se
= = =