http://gada.se/161116matsl.slussen.html =
mail 161116 kl 23.
Från: ml@gada.se
Till: stadsbyggnadskontoret@stockholm.se
Slussen - Bussterminal - Dnr 2014-12434 Synpunkter från Mats Lundblad
Jag påminner om / upprepar härmed mitt mail från den 160712
och hävdar återigen samma synpunkter och vädjanden som enligt den skriften,
v g se nedan.
1)
=> Jag vädjar/kräver att hela processen om Slussen och "bussterminalen"
tas om från början och under ordentlig och ärlig öppenhet och redovisning av alternativ.
Projektet/-en har kantats av "skandaler" såsom
1) Att herr Sten Nordin o c:o var så malliga över sin första plan för Slussen
(med utsiktshindrande hus och bortglömska av spårvagnstrafik).
2) Att projektet enligt de stora dagstidningarna har varit "toppstyrt",
att en-flera "höjdare" har styrt och de som ej är med riskerar sparken eller motsvarande.
3) Att de styrande trotsar domstolsbeslut:
"domen från mark- och miljödomstolen är mycket välgrundad och väl skriven"
4) Att det plötsligt långt senare i processen "kastas fram" att bussterminalen ska
sprängas in i Katarinaberget / under Saltsjöns yta.
5) Att det inte tillräckligt ärligt redovisas alla nackdelar för oss kollektivresenärer
med alla trappor upp/ned etc, långa avstånd, läskigheten, och avsaknaden av dagsljus/utsikt.
6) Att jag aldrig verkar få svar från någon enda beträffande mina idéer/förslag,
bl a att se till att det enkelt går att byta från pendeltågen till förbindelserna vid Slussen,
genom t ex en pendelstation Slussen Väst.
2)
=> Jag anser att bussterminalen måste få ligga kvar i (ungefär) nuvarande läge i markplanet.
V g se mina argument nedan!
Det behövs ingen jättebussterminal (i berg) om påstigning får gå mycket fortare
genom att chaufförer ej ska tvingas att kolla biljetter etc (slumpvisa kontroller eller
evt någon sorts "nolltaxa"), och evt även att bussarna byggs med fler/bredare dörrar.
mvh / Djursholm 161116/
Mats Lundblad, Djursholm (Civilingenjör Teknisk Fysik KTH)
Hemsida gada.se
HÄR NEDAN HELA MIN TEXT FRÅN 160712
den texten ingår även i denna skrivelse/mail 161116. =>
= = = = = =
http://gada.se/160712matsl.slussen.html = hela texten här nedanför
mail 160712 kl 23.59 (hela texten nedan mailades)
Från: ml@gada.se
Till: stadsbyggnadskontoret@stockholm.se
Slussen - Bussterminal - Dnr 2014-12434 Synpunkter från Mats Lundblad
Slussen - Bussterminal - Dnr 2014-12434
Synpunkter från Mats Lundblad, Djursholm, den 160712
Jag ber att få överklaga och inlämna synpunkter på stadens m fl förslag
om Slussen respektive Slussen/Bussterminalen.
Bussterminalen i berget bör EJ byggas:
Den skulle innebära en kraftig försämring för kollektivresenärer
med betydligt längre avstånd och ett flertal trappor upp/ned etc.
Låt bussterminalen få ligga kvar där den är nu, med mycket snabba byten,
man kan evt fortsätta med gångar från T-plattformarna in över terminalen
med trappor till resp "bussperrong".
Stadens skrivelse försöker mörklägga besvärligheter:
Samrådshandling Dnr 2014-12434 2016-05-13
Detaljplan för Bussterminal vid Slussen del av Södermalm 7:87 mfl. i stadsdelen Södermalm, S-Dp/TDp 2014-12434
Trappor redovisas ej (tydligt) i skiss/mått och gångtids-beräkningar!
Nuvarande avstånd till bussar verkar felaktigt långa.
Mina tidigare skrivelser synpunkter/idéer ingår, v g se nedan, alternativt länkarna:
"Mats Lundblads förslag till Nya Slussen (100329)" http://gada.se/slussen.matsl.pdf (en sida pdf) och
Mats Lundblads förslag för Slussen 100621 och
mail till Sth kommunfullmäktige 111128 111212 120227 120611 120710 (överklagande bussterminal)
från
Mats Lundblad, Djursholm (Civiling KTH Teknisk Fysik) ml@gada.se
= = = = = =
TIDIGARE SKRIVELSER
"Mats Lundblads förslag till Nya Slussen (100329)" http://gada.se/slussen.matsl.pdf (en sida pdf)
och mina skrivelser =>
= = = = = =
http://gada.se/slussen100621.html
Till Stockholms Kommunfullmäktige och till SL.
Vädjan inför beslut om Slussen (Kommunfullm. 100621):
Mats Lundblads förslag
Slussen - nav för underbarutsikts snabbspårs- och båttrafik
1)
Pendeltågstation Slussen Väst, 200 m väster om T-stationen,
promenadstråk mellan dem med utsikt över vattnen,
pendeltågstrafiken liksom nu över vattnet med underbar utsikt.
2)
Snabbspårvagnstrafik i 1-2 minutsintervall, stomme bl a
... Hornsgatan - Slussen - Skeppsbron - Strömbron ...
3)
Snabbtågstrafik österut mot Saltsjöbaden och Nacka-Värmdö,
med utsikt över Saltsjön och vår vackra stad.
4)
Snabbåtstrafik väster- och österut, såväl lokalt inom staden som
längre sträckor, SL-kortet ska gälla.
5...)
Dessutom bibliotek/allkulturhus, utomhusscen/dansbana, friluftsbad,
samtliga med utsikt över Stockholms fina vatten, lågprismatbutiker etc,
fria (tidsbegränsade) loppmarknadsplatser, återvinningsbutik, roddbåtsramp.
Privatbiltrafiken (Skeppsbron, Gamla stan etc) bör maximalt minimeras!
Utsiktsvyer får icke blockeras/förstöras. Inga fula glas/betonghus etc!
Kollektivresenärerna ska fortsatt få njuta av utsikt över Mälaren och Saltsjön!
- - -
Mycket viktigt för snabba byten mellan pendeltågstrafiken och
snabbspårstrafik mot Nacka-Värmdö, snabbåtslinjer, snabbspårvagnar, T-banan!
Annars risk att superjättedyra tunnlar "måste" byggas och att vi "tvingas" resa djupt
under Mälaren och Saltsjön*, med mörka grå betongväggar som deprimerande utsikt
i stället för att få njuta av ljuset och vår härligt vackra stad med Mälaren och Saltsjön.
(*såsom evt djuptunnlar för pendeltåg, T-bana Gamla Stan, T-bana Nacka)
Hundratusentals kollektivresenärer skulle få betydligt krångligare och mer
tidsödande resvägar om ovannämnda (eller liknande) förslag ej genomförs!
Mats Lundblad, Djursholm
(Civiling KTH Teknisk Fysik)
Hemsida med debatt och idéer om miljö och trafik:
http://hem.bredband.net/gammaldans/mldebatt.html ny: http://gada.se/debatt.html
- - - - - -
Email ut 100621 kl 10.18.00
Kopia
sten.nordin@stockholm.se, ulla.hamilton@stockholm.se, lotta.edholm@stockholm.se,
yvonne.ruwaida@stockholm.se, ann-margarethe.livh@stockholm.se, roger.mogert@stockholm.se,
registrator@sl.se, Jan Hamrin <rekrytering@sl.se>, Anna.Thurdin@svennerstal.com
Rubrik: Vädjan: Slussen - nav för underbarutsikts snabbspårs- och båttrafik
(( // Anm. Rev. 141025: Text helt oförändrad, mer färglagt, och ny länkadress. )) /slussen100621.html
= = = = = =
http://gada.se/111128matsl.slussen.html
OBS Vädjan: Slussen - nav för underbarutsikts snabbspårs- och båttrafik
Till Stockholms Kommunfullmäktige och till SL
inklusive de högst ansvariga!
Jag vädjar och kräver att innan kommunfullmäktige röstar
om förslag om Slussens ombyggnad:
A)
Att för- och nackdelarna tydligt redovisas, helst i tabellform!
=> Därvid skall åtminstone alla de punkter som
Benny Andersson redovisade i DN 111121 ingå =>
Originaltext, numrerad och färglagd av mig:
http://hem.bredband.net/gammaldans/dn111121slussenbenny.html (ny länk: http://gada.se/dn111121slussenbenny.html)
Originaltext i DN:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/slussen-oppet-brev-till-finansborgarradet-sten-nordin
Har något/några förslag stora nackdelar och/eller inte är ärligt redovisat ska
detta/dessa hamna sist i prioriteringslistan över olika förslag!
B)
Att det tydligt redovisas hur pass smidigt och snabbt byten mellan olika
kollektivtrafikslag kan ske vid nya Slussen, och att alternativen jämförs!
Jag önskar därvid att mitt förslag, som prioriterar
smidiga byten, även med pendeltåg, och som dessutom
betonar Stockholms charm och utsiktsmöjligheter skall beaktas:
http://hem.bredband.net/gammaldans/slussen100621.html (ny länk = gada.se/slussen100621.html)
(Svaret jag fick 100629 via Charlotte Lundqvist
... "Förbindelserna med södra station är goda" ...
är icke nöjaktigt - att ta sig mellan Södra Station och
Slussen är tidsödande och krångligt!)
Med vänliga hälsningar
Mats Lundblad, Djursholm
(Civiling KTH Teknisk Fysik)
Hemsida med debatt och idéer om miljö och trafik:
http://hem.bredband.net/gammaldans/mldebatt.html (ny länk: http://gada.se/debatt.html)
Mail 111128 kl 143830
Från mats.lundblad@bredband.net (ny mailadress = ml@gada.se)
Mottagare:
Kopia:
sten.nordin@stockholm.se, ulla.hamilton@stockholm.se, lotta.edholm@stockholm.se, yvonne.ruwaida@stockholm.se, ann-margarethe.livh@stockholm.se, roger.mogert@stockholm.se, registrator@sl.se, Jan Hamrin <rekrytering@sl.se>, charlotte.lundqvist@stockholm.se, Anna.Thurdin@svennerstal.com, nyhetstips@dn.se
= = = = = =
http://gada.se/111212.matsl.slussen.html
Slussen. P-stn Slussen V! Snabbtåg/spårvagn/båt..! Osann/brist?!
Till Stockholms Kommunfullmäktige och till SL
inklusive de högst ansvariga!
1)
Utmärkta och mysiga byten vid Slussen mellan pendeltåg (stn Slussen V),
snabbspårvagnar i 1-2-minutstrafik, Nacka/Värmdötåg österut,
båtar väster- och österut...!
=> se mitt förslag 100621
Slussen - nav för underbarutsikts snabbspårs- och båttrafik
http://hem.bredband.net/gammaldans/slussen100621.html (ny länk = gada.se/slussen100621.html )
Jag har ej fått riktiga svar varken av politikerna eller av SL,
bara ett felvinklat påstående om byte Sth S - Slussen
och standardiserade mallsvar.
=> OBS Enormt viktigt!
=> Sådana viktiga frågor måste behandlas före beslut!
=> Det bör bl a planeras för en gångpassage med härlig Mälarutsikt mellan
en evt pendeltågstation Slussen Väst och T-banan (nordände), ca 200 m!
2)
"Nya Slussen-förslaget" - Mängder med jättestora nackdelar,
även livsfarliga (om cykelbanor hamnar mellan bussar och bilar)
enligt bl a "ett 50-tal kulturpersonligheter m fl" =>
Expressen 111129 sid 4
http://www.expressen.se/debatt/1.2636158/slussen-politiken-angar-hela-sverige
=> OBS Enormt viktigt!
=> Beslut bör ej få tas / respektive bör ogiltigförklaras
om de ansvariga/politikerna inte först bemöter och tar hänsyn
till alla stora nackdelar,
helst med en tydlig lista med för- och nackdelar för olika alternativ!
Viktigt ur demokrati- och samarbetssynpunkt att seriöst bemöta!
3)
Svårt att få/hitta information och synnerligen
önskvärt med en utställning/modell att beskåda även nu inför beslut!
Informationen om bl a den nu sent påkomna bergrumsbussterminalen
tycks vara dålig och kanske lögnaktig.
För närvarande är bytesmöjligheterna mellan T-banan och
bussar/Saltsjöbanan utmärkta (bortsett från glashinder)!
Bara nerför trappan i kortändan så är man efter ca 10 m till framme!
=> Varför redovisar ni inte (ärligt) hur man ska gå i stället?
En massa trappor och gångar upp och ner??? Hur långt? 500 m?
=> Detta måste tydligt redovisas före beslut om Slussen/bussterminal.
Är då bl a detta osant?: (länken borta — ny länk = ???)
"det blir lättare att byta mellan tunnelbana, buss, Saltsjöbanan och båt.."
"lättare att byta mellan tunnelbana, Nacka-Värmdöbussarna, Saltsjöbanan och stadsbussar"
Är detta osant?: (Metro 111125 sid 26)
http://www.metro.se/stockholm/striden-om-slussen/EVHkky!QXvGKqdGkNPTM
"Regina Kevius (M): I första hand för att det är ett jättebra förslag. ..."
=> Men enligt insändare såsom den nedan är det ICKE det!
http://www.expressen.se/debatt/1.2636158/slussen-politiken-angar-hela-sverige
Om ett av de viktigaste besluten om Stockholm ska/fattas på
grunder som delvis kanske är osanna (och delvis ofullständiga)
=> => bör då polisanmälan ske?! Och evt beslut förkastas?!
4)
Sälj inte ut stadens viktiga mark/hus! Lär av tidigare enormt
misslyckade utförsäljningar (köpcentra, hyreslägenheter).
Byggs det något vid Slussen, vilket då absolut icke får
skymma utsikt varken mot Mälaren, Gamla Stan eller Saltsjön,
bör vi själva ha kontrollen av det, ge låga skäliga hyror till främst
lågprismatbutiker, återvinningsbutik, kultur, dansbana,
fria (tidsbegränsade) loppmarknadsplatser, gratistoa
och "allsortimentsbutik" ungefär som Jula, gamla Tempo el likn.
Mats Lundblad, Djursholm
(Civiling KTH Teknisk Fysik)
(senaste mail om Slussen 111128 kl 14.38.30:)
http://hem.bredband.net/gammaldans/111128matsl.slussen.html (ny länk = gada.se/slussen100621.html )
===
Mail 111212 kl 04.33.00
Från mats.lundblad@bredband.net (ny mailadress = ml@gada.se)
Mottagare:
Kopia: (samma som 111128)
sten.nordin@stockholm.se, ulla.hamilton@stockholm.se, lotta.edholm@stockholm.se, yvonne.ruwaida@stockholm.se, ann-margarethe.livh@stockholm.se, roger.mogert@stockholm.se, registrator@sl.se, Jan Hamrin <rekrytering@sl.se>, charlotte.lundqvist@stockholm.se, Anna.Thurdin@svennerstal.com, nyhetstips@dn.se
= = = = = =
http://gada.se/120227matsl.slussen.html
Slussen bussterminal: Synpkt. P-stn Slussen V. Snabbspår.
stadsbyggnadskontoret@ stockholm.se
Till Sth stadsbyggnadskontor+nämnd+Registraturen
Jag har följande invändningar mot den nuvarande planen för
Slussens bergrumsbussterminal.
Observera att flera av punkterna är enormt viktiga för att få
bättre kollektivtrafik med snabbare/bättre/mysigare bytesmöjligheter
och kraftigt utvecklad snabbspårstrafik med mysig utsikt över
vår vackra stad och dess fina vatten.
1)
Bussterminalens nutänkta läge gör att det blir mycket långt och
krångligt att byta från en förhoppningsvis blivande pendeltågstation
Slussen Väst (ca 200 m V om T-banestn Slussen) och bussarna.
Se mina tidigare mail till Stockholm stad/politikerna/SL om förslaget!
(Gångpassage med härlig Mälarutsikt mellan P-/T-stationerna.)
2)
Bussterminalens nutänkta läge gör det betydligt krångligare och mer
tidsödande att byta mellan T-bana och bussarna.
För närvarande är bytesmöjligheterna mellan T-banan och
bussar/Saltsjöbanan utmärkta (bortsett från glashinder)!
Bara nerför trappan i kortändan så är man efter ca 10 m till framme!
Man får intrycket att de ansvariga har försökt att förvilla bort de stora nackdelarna,
på Stockholms officiella sida har det stått: (kan väl inte vara sant!!?)
"det blir lättare att byta mellan tunnelbana, buss, Saltsjöbanan och båt.."
"lättare att byta mellan tunnelbana, Nacka-Värmdöbussarna, Saltsjöbanan och stadsbussar"
Dessutom tycks de ansvariga inte vilja berätta hur krångligt och tidsödande
det kommer att bli med alla (tre?) trapp-passager mellan T/buss
och tydligt i klartext ange avstånden+trappor nu och med senaste förslaget.
Jfr
3)
Kostnader - hur kan politikerna påstå att slutsumman av "Slussen-kalaset"
blir densamma om man inte bygger/spränger respektive bygger/spränger
en bergrumsbussterminal!
Berätta i så fall det magiska!
2+3)
Skälig moral är att förslag som helt eller delvis grundas på
osanningar/bluff/stora oklarheter ska placeras sist av alla förslag/
ej utföras.
(liksom att förslag som troligen grundas på mutor jfr t ex jättearenor
ej bör få utföras / rivas om de har påbörjats)
4)
Bergrumsbussterminalen försvårar snabba byten/val mellan
buss respektive (snabb)spårstrafik österut.
5)
Förslaget bergrumsbussterminal och hela nya Slussen bör absolut
ta med planering av kraftigt utökad snabbspårstrafik österut,
såväl i turtäthet som färdmål (Nacka-Värmdö) -
synnerligen viktigt för lokal/global miljö, trivsel, mysighet och att
vi använder vår tid bättre och nyttigare i ett (snabb)tåg än stressat
bakom en ratt.
6)
Det är mycket viktigt att minska bytes/på-/avstigningstiderna för bl a
bussar, T-banor och pendeltåg.
Det verkar tyvärr som att chefer/trafikplanerare/politiker varken har
klocka/tidtagarur eller måttband!
Det tar (sammanlagt) enormt lång tid (för alla i bussarna/tågen)
(och dessutom enorma, miljövidriga utsläpp) nu när
busschaufförer ska kontrollera/stämpla biljetter etc!
Låter man passagerna få kliva på direkt (stickprovkontroller eller nolltaxa)
på bussarna vid Slussen vinner man även att terminalen ej behöver bli
större /eller flyttas.
Vi kan ha kvar terminalen där den är, med mycket korta avstånd!
7)
"Jätteköpcentrumparadisgallerior" bör aldrig få huvudroll eller tvinga
oss vanliga människor till sämre kommunikationer / nedlagda butiker
i närförorter och landsbygd!
Mats Lundblad, Djursholm
(Civiling KTH Teknisk Fysik)
Hemsida
=> se mitt förslag 100621
Slussen - nav för underbarutsikts snabbspårs- och båttrafik
http://hem.bredband.net/gammaldans/slussen100621.html
(senaste mail om Slussen 111128 kl 14.38.30:)
http://hem.bredband.net/gammaldans/111128matsl.slussen.html
http://hem.bredband.net/gammaldans/111212matsl.slussen.html
===
Mail 120227 kl 23.59.12
Från mats.lundblad@bredband.net
Till:
stadsbyggnadskontoret@stockholm.se
Kopia:
/// = = = ///
Tillägg, efter att mailet har skickats:
Även byten mellan Nacka-Värmdö-bussarna och
blivande innerstadssnabbspårvagnar försämras,
och även gentemot båttrafik väster- och österut.
= = = = = =
http://gada.se/120611matsl.slussen.html
Jättebergrumsbussterminal under havsytan Slussen - stora nackdelar
Till Stockholms kommunfullmäktige och stad samt till de politiska partierna
och i tillämpliga delar till Regeringen.
Jag vädjar att beslut om en eventuell jättebergrumsbussterminal ej får
fattas innan följande mycket viktiga och avgörande punkter och alternativ
har utretts och tydligt redovisats för allmänheten och beslutsfattare:
1)
En ny pendeltågsstation "Slussen Väst" för snabba, bekväma och mysiga byten
mellan pendeltågslinjer (främst söderifrån) och Slussens olika förbindelser.
2ab)
Kraftigt utökad och förlängd snabbtågstrafik mot Nacka/Värmdö
(med t ex 2 min-intervall i stället för dagens 20 min-intervall).
Turtät snabbspårvägstrafik bl a ... Skeppsbron - Hornsgatan / Katarinavägen ...
3)
Snabbare påstigning på bussar och spårvagnar med direkt inklivning
(alla dörrar, utan biljettkontroll) (och i stället slumpvisa biljettkontroller) -
gör bl a att bussterminaler kan göras kanske hälften så stora som i dag -
bytena blir snabbare (kortare gångväg och nästan ingen ombordkötid).
Dessutom blir det då snabbare körtider, jämnare intervall, mindre miljöbelastning!
Inga glas-spärrshinder eller andra otäckheter bör få finnas!
4)
En jättebergrumsbussterminal ger krångligare / längre / tidsödande byten
mellan bussarna och bland annat T-banan!
Redovisning tycks saknas om alla trappornas längd / höjdskillnad / antal steg
och hur totalt långt, krångligt och tidsödande det blir att byta.
Om t ex 100 000 resenärer förlorar 2x1,5 minut/dag i 5x50 dagar per år blir detta
räknat på livslängden 80 år = 100 000 000 timmar, eller 10 miljarder kr vid 100 kr/h!
5)
En jättebergrumsbussterminal saboterar (bl a mina) idéer om ett mysigt Stockholm
där vi kollektivtrafikanter ska kunna få njuta av underbar utsikt över vår fina stad.
Vi ska i stället tvingas ner i underjorden, under havsytan, och kanske få lungcancer!
6)
Särskilt vid jättestora projekt måste absolut hederlig få gälla!
De ansvariga har bl a inte svarat på varför det påstås att det skulle bli lika dyrt
att spränga ut för och bygga en jättebergrumsbussterminal under havsytenivå
som att förbättra den nuvarande bussterminalen!
Beslut bör ogiltigförklaras om underlag är bristfälligt / felaktigt / missvisande
samt vid jäv / mutor och liknande.
7)
Lag bör stiftas:
"Lagen om prioritering av snabb, bekväm, turtät, mysig kollektivtrafik, helst över mark och hav"
Jag har förslag.
8)
Lag bör stiftas: (eller finns redan?, om ej bör den gälla retroaktivt)
"Lagen om annulering av beslut som har fattats på felaktiga grunder"
9)
Bör polisanmälan ske om underlaget till beslut om Slussen/jättebergrumsbussterminalen
är felaktigt / vilseledande / bristfälligt och beslut ändå fattas?!
- - - - - -
Läs gärna mina tidigare skrivelser såsom =>
http://gada.se/citybanan25nack.pdf
http://gada.se/120227matsl.slussen.html
(Min hemsida) => http://gada.se
- - - - - -
Stockholms stads info bl a => Detaljplan för ny bussterminal ...
http://www.insyn.stockholm.se/insynTransFrame.aspx?id=4&nodeid=498821
- - - - - -
med önskan om ett Stockholm, Sveriges huvudstad,
med snabb, bekväm, turtät, mysig kollektivtrafik över mark och hav
Mats Lundblad, Djursholm (Civiling KTH Teknisk Fysik) ml@gada.se
= = = = = =
Mail 120611 kl 13.30.00
Från ml@gada.se
Till:
stadsbyggnadskontoret@stockholm.se
registrator@environment.ministry.se
registrator@justice.ministry.se
och samtidigt som dold kopia till var och en av
kommunstyrelsens ledamöter (enligt maillista)
utom (saknade mailadress) ingegerd akselsson le douaron, yvonne ruwaida
= = = = = =
Denna sida = http://gada.se/120611matsl.slussen.html
= = = = = =
http://gada.se/120710matsl.slussen.html
Mail 120710 kl 15.59.00 till
stockholm@lansstyrelsen.se, stadsbyggnadskontoret@stockholm.se, kommunstyrelsen@stockholm.se, registrator@environment.ministry.se, registrator@justice.ministry.se
Jättebergrumsbussterminal överklagan Dp 2011-01580-54
Mailbrev till
Länsstyrelsen i Stockholms Län
Box 22067
10422 Stockholm
och till
Stadsbyggnadsnämnden
Registraturen
Box 8314 / Fleminggatan 4
10420 Stockholm
Överklagande av kommunfullmäktiges beslut 2012-06-11 att anta detaljplan
för ny bussterminal vid Slussen (Dp 2011-01580-54)
Jag överklagar ovannämnda beslut!
Dessutom ber jag att ansvariga beaktar och tar ansvar för punkt 6-9 nedan!
Skäl, främst dessa:
Jag har inte fått svar på (bl a) mina
punkter nr 1, 2ab, 3, 5 i min skrivelse från 120611, hela texten finns nedan!
Dessa punkter är, menar jag, synnerligen viktiga
och måste behandlas före vidare beslut om hela Slussen och en eventuell
undervattensjättebergrumsbussterminal.
Ytterligare kommentarer och kompletteringar (se originalpunkterna nedan):
1) Varken statsminister Fredrik Reinfeldt/Regeringen, staden eller SL
har gett svar om Citybanan/djuptunnelns 25 nackdelar samt mina idéer
om mysiga tågresor över mark och hav, med snabba pendeltågsbytesmöjligheter
vid Slussen (Väst), Centralen (sydutgång nära vatten, båtar, snabbspårvagnar..)
och Karlberg (nytt centrum intill vatten och nära byten bl a västerut).
Bytesmöjligheterna mellan pendeltågen och Slussens trafikslag
är ju katastrofalt dåliga nu, och blir inte bättre med stadens förslag!
De som "planerar" nu verkar vilja sabotera och försämra för oss trogna, flitiga
kollektivtrafik-/cykel-resenärer med allt längre (och smalare / lägre / ojämna /
halare) gångtunnlar och trappor; glashinder, utsiktshinder, vattenbrist etc etc ...
Se min skrivelse till Regeringen m fl =>
http://gada.se/citybanan25nack.pdf
och min skrivelse om bl a försämringar =>
http://gada.se/120113matsl.cst.sluss.uts.html
2) Med kraftigt utökad snabbspårstrafik (bl a) österut behövs ingen
undervattensjättebergrumsbussterminal!
3) Förutom slopade biljettkontroller vid ombordstigning kan bussarna
tillverkas med större dörröppningar så att av-/påstigning går verkligt snabbt -
(det kan få finnas några hopfällbara säten innanför några av dörrarna).
Detta besparar mycket tid vid byten (snabbare, och kortare avstånd) samt
gör att terminalerna kan göras väsentligt mindre - behövs inga jätteterminaler!
- - -
Dessutom (nytt)
10)
De ansvariga har tydligen insett att det inte bör byggas någon jättegalleria
vid Slussen! Se t ex SvD 120621 =>
http://www.svd.se/kultur/bakslag-for-nya-slussen_7294613.svd
Gallerian var förmodligen det tyngsta skälet till att förflytta bussterminalen
från sitt nuvarande utmärkta läge till långt bort och djupt in/ner i berget!
Detta betyder att hela idén om undervattensjättebergrumsbussterminalen
absolut bör omprövas!
11)
Det har kommit fram så många och ytterst allvarliga nackdelar och oklarheter om
Slussen och den eventuella undervattensjättebergrumsbussterminalen så att
hela processen om Slussen inklusive undervattensjättebergrumsbussterminalen
bör omprövas från början!
Se stadens dokument med sammanställning av invändningar =>
(klistra in som en enda rad utan radbrytning)
med önskan om ett Stockholm, Sveriges huvudstad,
med snabb, bekväm, turtät, mysig kollektivtrafik över mark och hav
Mats Lundblad, Djursholm (Civiling KTH Teknisk Fysik) ml@gada.se
Min aktuella skrivelse finns ordagrant här nedan =>
(och även via min hemsida på =>)
http://gada.se/120611matsl.slussen.html
(Denna skrivelse läggs in som =>)
http://gada.se/120710matsl.slussen.html
= = =
Från: mats.lundblad@bredband.net
Datum: må 11 jun 2012 13.30.01 GMT+02:00
Till: kommunstyrelsen@stockholm.se, stadsbyggnadskontoret@stockholm.se,
registrator@environment.ministry.se, registrator@justice.ministry.se
och till ledamöterna i Stockholms Kommunfullmäktige (hade ej adress till I Akselsson o Y Ruwaida, mp)
Jättebergrumsbussterminal under havsytan Slussen - stora nackdelar
Till Stockholms kommunfullmäktige och stad samt till de politiska partierna
och i tillämpliga delar till Regeringen.
Jag vädjar att beslut om en eventuell jättebergrumsbussterminal ej får
fattas innan följande mycket viktiga och avgörande punkter och alternativ
har utretts och tydligt redovisats för allmänheten och beslutsfattare:
1)
En ny pendeltågsstation "Slussen Väst" för snabba, bekväma och mysiga byten
mellan pendeltågslinjer (främst söderifrån) och Slussens olika förbindelser.
2ab)
Kraftigt utökad och förlängd snabbtågstrafik mot Nacka/Värmdö
(med t ex 2 min-intervall i stället för dagens 20 min-intervall).
Turtät snabbspårvägstrafik bl a ... Skeppsbron - Hornsgatan / Katarinavägen ...
3)
Snabbare påstigning på bussar och spårvagnar med direkt inklivning
(alla dörrar, utan biljettkontroll) (och i stället slumpvisa biljettkontroller) -
gör bl a att bussterminaler kan göras kanske hälften så stora som i dag -
bytena blir snabbare (kortare gångväg och nästan ingen ombordkötid).
Dessutom blir det då snabbare körtider, jämnare intervall, mindre miljöbelastning!
Inga glas-spärrshinder eller andra otäckheter bör få finnas!
4)
En jättebergrumsbussterminal ger krångligare / längre / tidsödande byten
mellan bussarna och bland annat T-banan!
Redovisning tycks saknas om alla trappornas längd / höjdskillnad / antal steg
och hur totalt långt, krångligt och tidsödande det blir att byta.
Om t ex 100 000 resenärer förlorar 2x1,5 minut/dag i 5x50 dagar per år blir detta
räknat på livslängden 80 år = 100 000 000 timmar, eller 10 miljarder kr vid 100 kr/h!
5)
En jättebergrumsbussterminal saboterar (bl a mina) idéer om ett mysigt Stockholm
där vi kollektivtrafikanter ska kunna få njuta av underbar utsökt över vår fina stad.
Vi ska i stället tvingas ner i underjorden, under havsytan, och kanske få lungcancer!
6)
Särskilt vid jättestora projekt måste absolut hederlig få gälla!
De ansvariga har bl a inte svarat på varför det påstås att det skulle bli lika dyrt
att spränga ut för och bygga en jättebergrumsbussterminal under havsytenivå
som att förbättra den nuvarande bussterminalen!
Beslut bör ogiltigförklaras om underlag är bristfälligt / felaktigt / missvisande
samt vid jäv / mutor och liknande.
7)
Lag bör stiftas:
"Lagen om prioritering av snabb, bekväm, turtät, mysig kollektivtrafik, helst över mark och hav"
Jag har förslag.
8)
Lag bör stiftas: (eller finns redan?, om ej bör den gälla retroaktivt)
"Lagen om annulering av beslut som har fattats på felaktiga grunder"
9)
Bör polisanmälan ske om underlaget till beslut om Slussen/jättebergrumsbussterminalen
är felaktigt / vilseledande / bristfälligt och beslut ändå fattas?!
- - - - - -
Läs gärna mina tidigare skrivelser såsom =>
http://gada.se/citybanan25nack.pdf
http://gada.se/120227matsl.slussen.html
(Min hemsida) => http://gada.se
- - - - - -
Stockholms stads info bl a => Detaljplan för ny bussterminal ...
http://www.insyn.stockholm.se/insynTransFrame.aspx?id=4&nodeid=498821
- - - - - -
med önskan om ett Stockholm, Sveriges huvudstad,
med snabb, bekväm, turtät, mysig kollektivtrafik över mark och hav
Mats Lundblad, Djursholm (Civiling KTH Teknisk Fysik) ml@gada.se
= = =
= = = = = =
Till Sth Läns Landstingsfullmäktiges ledamöter/politiker
Djursholm 2014-02-18
Till ansvariga/röstande politiker och beslutsfattare
Spårbunden trafik till Nacka - helst över mark och hav!
Ni måste alltid tydligt väga för- och nackdelar mot varandra.
Jag vädjar att ni i första hand väljer alternativ a =>
Alternativ a (mitt förslag)
Använd och bygg ut/förläng befintliga Saltsjöbanans spår
och låt tågen där gå i upp till 2-minuterstrafik (nu bara 20-min.). =>
Mycket mysigare och trevligare, att kunna njuta av den fina utsikten,
att mycket snabbt komma ut/på i markplan, och avsevärt billigare.
Enkla/snabba byten vid Slussen till T-bana, befintliga bussterminalen,
och nya snabbspårvagnar i ca 2 min-trafik längs bl a Skeppsbron norrut,
Hornsgatan västerut, båttrafik Saltsjön och Mälaren, etc,
och gärna en ny järnvägsstation Slussen Väst längs befintliga jvg-spåren.
Alternativ b (Bil-lobbyorganisations*- och politikerförslag)
Ny evt tunnelbana Centralen-Nacka,
har mycket stora nackdelar/svårigheter/kostnader:
1) Mycket besvärligt att göra tunnel/spår under Saltsjön (se rapporten)!
2) Avskyvärt med en station ca 100 m djupt under marknivå på östra Södermalm,
tidsödande / stressigt / läskigt att ta sig upp och ned!
3) Charmen/mysigheten och fördelarna med spårbunden trafik i marknivå missas helt,
att kunna njuta av utsikten mot bl a våra fina vatten, att enkelt komma av/på i marknivå.
4) Kostnaderna blir enorma.
5) Det tar mycket lång tid att bygga en evt tunnelbana till Nacka.
mvh
Mats Lundblad, Djursholm (Civilingenjör Teknisk Fysik KTH)
Hemsida gada.se
/ Anm: * Stockholms handelskammare har under många år ihärdigt förespråkat,
genom att bl a propagera mot biltullar och mot spårbunden ytkollektivtrafik,
ökad massbilism i innerstaden = igenkorkning och hindrande av buss/spårvagns-
trafik samt kraftig ökning av lidande / sjukdom / död pga massbilismen
och vill genom sina förslag tvinga kollektivtrafikanterna djupt ned för att "de" själva
ska fritt kunna glida fram med sina bilar i innerstaden.
Även ett antal av de tyngre politikerna har flitigt framfört sådana åsikter.
mail ut 140218 kl 115906 sthforh 120400 sll
= = = = = = källa främst:
"stockholmsforhandlingen ="djupt tidsödande ner i mörka underjorden och njut ej av den fina utsikten" bostäder/T beräknad kostnad 26 000 000 000 kr Rapp Lögner/fel:
Lögner/fel bl a: "Stor samhällsnytta i närtid" / Det går mkt snabbare o är billigare att öka/bygga ut Saltsjöbanan, snabbussnät etc ;
"Får fler bostäder och en snabbare bostadstillväxt än annars.." / Se ovan!
= = = = = =