Mats Lundblads förslag/idéer för bättre (SL-) trafik och miljö ("samlingssida") = gada.se/debattsltrafik.html
Debattsida = gada.se/debatt.html
Huvudsida (om bl a folkmusik/-dans) = http://gada.se/
Några av Mats Lundblads förslag
Citybanan Tågdjuptunneln citybanan25nack.pdf
Nynäsbanan: banverk020905a.mats.pdf - 020905b => 050309 om bl a ekosamhällen/stationer med ca 2 km mellanrum längs Nynäsbanan
Österleden 161108
Nacka 140218 Spårbunden trafik till Nacka - helst över mark och hav! Slussen/utsikt 120113 BennyA
Slussen debattslussen.html => 100329 100621 och t Sth kn-fullm 111128 111212 120227 120611 120710 160712 161116 (överklagande bussterminal)
Danderyd Mörby C.. 080524; Danderyd/Cykel 140228
Utsikt, avstånd, Cst, Slussen, Västerleden 120113
Utdrag av textparti, mail från Mats Lundblad till SL 200908 =>
... Dessutom har SL-trafiken (trots bl a mina inskickade förslag/idéer/anhållanden under flera 10-tals år)
kraftigt försämrats vad gäller bl a skydd mot smitta / virus / bakterier (frisk luft, utsikt, korta gångavstånd vid byten etc):
a) Allt mer kollektivtrafik läggs i läskigt djupa tunnlar under mark och vatten, då ej möjlighet att få in frisk luft, få utsikt,
och med följd mycket långa sträckor i underjord för att ta sig upp (smittorisk, tidsödande, farligt, läskigt)
bl a (Apropå NyTeknik 191121 om höghastighets-jvg...)
Riksrevisionen bör se över jätteprojekt och alternativ till dem - ansvariga har t ex ej svarat alls, eller gett typ nollsvar, till red:s utförliga förslag till alternativ
som mkt troligt 1) är väsentligt billigare 2) ger väsentligt större nytta/glädje för oss kollektivtrafikanter 3) är miljö- och klimat-vänligare och mer rättvisa. Gäller främst:
1) Citydjuptunneln för pendeltåg (vi undanhålls den fina utsikten mot stans vatten, och tvingas djupt ner i tidsödande jobbiga rulltrappor och långa gångar)
jfr t ex mina 25 kraftiga punkter mot => http://gada.se/citybanan25nack.pdf, helt nonchalerade.
2) "Västerleden"/"Förbifarten" (vi tvingas ner i hälsovådliga trista tunnlar och anslutningarna till T/P-tåg blir mkt sämre än om en snabbspårslinje byggs över mark/vatten).
3) Slussen-jätteundervattens-bergterminalen (varför får vi inte byta till buss med bara korta trappa ner som nu (men till flera lägen) - behövs ingen jätteterminal om nolltaxa el likn.).
4) Jättedjuptunneln mot Nacka (bl a ca 100 m under marknivån vid evt station i Sofia) - man kan tro att "planerarna" bara satt häftstift på en karta där det verkar kortast att dra en tunnel;
har vi blivit tillfrågade om vi vill åka djupt ner (100 m) i underjorden, under mark och Mälaren, och ska ha (evt livsfarliga/dödliga) 100 m upp till "frisk" luft??!!
b) Ofta saknas numera öppningsbara fönster i tåg och bussar ,och i många bussar fungerar ej evt frisklufts-insläpp,
jämför med om man hyr långfärdsbuss, då finns ofta inställbara rejäla frisklufts-insläpp vid varje sätesplats,
och "miljöbovarna / klimatbovarna" som åker runt i ofta jättestora dyra bilar har rejält med olika luftinsläpp - väldigt orättvist!
c) Jag cyklar mycket - det är skandal hur illa vi miljövänliga cyklister alltför ofta blir behandlade
av bland annat SL och beslutsfattarna (med undantag för bl a pendeltågen),
bl a vid Odenplan (Odenplan) och Cst / Stockholm C-området och att vi inte kan göra längre cykelutflykter
ungefär längs T-bane-linjer och Roslagsbanan och ta med cykeln hem vid gles kvällstrafik
(aktuellt när Corona förhoppningsvis ej längre farlig) - detta minskar glädjen och nyttan av SL-biljetterna.
...ska komplettera bl a med anti-Corona-idéer om bl a mer enskilda kupéer etc...
201111O Ekot: Snabbspårs-järnvägen planeras nu för att INTE ha stationer inne i bl a Jön- Norr- Lin- Ny-köping o Borås - försvåra för miljövänliga trogna resenärer!!! och mot BYTEN!!!..
hur tänker (om dom kan tänka) byråkraterna - medan ? de glider fram i sina jättedyra jätte-SUVar* och förstör klimatet !!? * Stora klumpiga terrängfordon för onödiga stadsresor, och det är förbjudet att köra bil i naturen!!!
Debatt SL-trafik Förslag/idéer Mats Lundblad gada.se